Utvikleren av det ambisiøse romspillet Star Citizen, Cloud Imperium Games, og spillstudioet Crytek har omsider inngått et forlik etter en langvarig, rettslig strid rundt bruk av sistnevnte sin spillmotor.
Forliket kommer frem i rettsdokumenter som nylig ble oppdaget av blant andre nettstedet Eurogamer. Detaljene i forliket er ikke kjent.
Sakens bakgrunn er at Crytek i 2017 saksøkte utviklerne av Star Citizen for å ha brukt deres spillmotor CryEngine i andre sammenhenger enn det lisensavtalen mellom de to aktørene tillater.
Ble brukt i enspillerdelen
Star Citizen-utviklerne har allerede lisensiert CryEngine-motoren til hovedspillet, men i søksmålet ble det hevdet at utviklerne også har brukt motoren til blant annet enspillerdelen Squadron 42, noe Crytek ikke skal ha blitt kompensert for.
Crytek likte heller ikke at logoen deres var fjernet fra de såkalte «splash»-skjermene, altså skjermene hvor logoer til involverte parter vanligvis dukker opp, samt fra alt markedsføringsmateriale.
Det ble også påstått at prosjektlederen for Star Citizen, Chris Roberts, har omdøpt spillmotoren fra CryEngine til Star Engine på eget initiativ. Crytek krevde økonomisk erstatning for de påståtte kontraktbruddene.
Selve rettssaken skulle egentlig starte i juni i år, men i en uventet vending forsøkte Crytek å utsette sitt eget søksmål forrige måned, med bakgrunn i at saken hovedsaklig dreier seg om Squadron 42 – et spill som ennå ligger langt frem i tid.
Som Eurogamer meldte svarte Cloud Imperium Games med å hevde at det ikke finnes noe grunnlag for søksmål overhodet, siden studioet har gått over til å bruke den Amazon-utviklede spillmotoren Lumberyard – som tilfeldigvis også er basert på CryEngine-motoren.
Verken Star Citizen eller Squadron 42 har fått en lanseringsdato, og finansieringen av prosjektet har nå kommet opp i solide 2,5 milliarder kroner.