Det ambisiøse romspillet Star Citizen fortsetter å håve inn penger via sin folkefinansieringskampanje, men selve utviklingen av spillet har møtt på en del problemer i det siste. Utvikler Cloud Imperium Games har slitt med å lansere spillets moduler til planlagt tid, og nå har noen av spillets tilhengere sett seg lei av forsinkelsene.
En av de misfornøyde spillerne, som i løpet av 18 måneder støttet utviklingen med over 8000 kroner, forteller til Polygon at han ba om pengene sine tilbake på grunn av alle utsettelsene. Etter en lengre søknadsprosess fikk han hele beløpet refundert av utvikleren.
Ifølge en talsperson som Polygon har snakket med har studioet godkjent over 1200 forespørsler fra fans som vil ha tilbake pengene sine. Spillsjef Chris Roberts understreker imidlertid at det kun er ytterst få som er misfornøyde, og med tanke på at Star Citizen har nesten en million registrerte spillere er de få refusjonene av liten betydning for prosjektet.
Ingen offisiell prosess
Riktignok ville Roberts ikke si hvor mange forespørsler Cloud Imperium Games har avvist, og utvikleren har ingen offisiell prosess for spillere som vil ha tilbake pengene sine:
– Vi reklamerer ikke for det, men når spillere tar kontakt og er villige til å snakke med oss på en rolig måte godkjenner vi stort sett ønsker om refusjon. Vi vil ikke tvinge folk til å være en del av prosjektet dersom de ikke er fornøyde, sier Roberts.
Han presiserer at utvikleren ikke er juridisk forpliktet til å tilby tilbakebetalinger, og minner om at de ikke kan lage spillet hvis de ikke har penger:
– Behandlingen av søknader om refusjon er på ingen måte automatisk, og beslutningene vi tar er fullstendig skjønnsmessige fra vår side.
«FPS-modul» underveis
Siden folkefinansieringskampanjen for Star Citizen ble sparket i gang i 2012 har utviklingen vært preget av en rekke forsinkelser, mye grunnet spillets stadig voksende omfang. Til dags dato har fans spyttet inn over 700 millioner kroner og Cloud Imperium Games introduserer stadig nye funksjoner etter hvert som pengene ruller inn.
Ifølge den opprinnelige planen skulle det endelige spillet lanseres mot slutten av 2013, men hittil har spillere kun fått prøve to av spillets planlagte moduler – en som lar deg luske rundt i skipshangaren din, og en som lar deg prøve ut romkrigskamper.
I utgangspunktet håpet utvikleren å slippe «FPS-modulen» Star Marine i april, men uventede problemer førte til modulens utsettelse. Nå skal visstnok de fleste problemene være løst, og i et intervju mot slutten av juli annonserte Roberts at Star Marine trolig ville lanseres før utgangen av august.
Europa Universalis-skaperne prøver seg også på romspill.
Stellaris byr på strategi og utforskning i en enorm galakse »