På åtti- og nittitallet var romskipspill en av de mest populære spilltypene, men etter at vi gikk inn i et nytt tusenår har sjangeren hatt trange kår på markedet. Utgiverne mener at folk rett og slett ikke har lyst på slike spill, og da blir de ikke laget.
Men Chris Roberts, hovedmannen bak den enormt populære nittitallsserien Wing Commander, delte ikke utgivernes skepsis. I omtrent ett år har han jobbet med et lite team for å lage grunnlaget for et svært ambisiøst romprosjekt, før han i oktober presenterte det for spillere verden over. Haken var at spillerne måtte betale for størstedelen av utviklingen selv, via folkefinansiering.
Nå er kampanjen ferdig, og tallenes tale er klar. Hele 90 000 mennesker har åpnet lommebøkene, og totalt klarte Roberts og teamet hans å samle inn 6 238 563 dollar (altså hele 36,5 millioner norske kroner) via Kickstarter og sitt eget nettsted. Dette er et rekordbeløp for spill – omtrent 50% mer enn de cirka fire millionene dollar den amerikanske rollespillutvikleren Obsidian klarte å samle inn for sitt Project Eternity.
Dette betyr at forventningene til Star Citizen er skyhøye, og nå gjenstår det å se om Roberts Space Industries klarer å innfri. Utviklerne har lovet noe for alle, fra en omfattende historiedrevet enspillerkampanje som kan spilles «offline» eller i samarbeidsmodus, til en massiv flerspillerdel i et dynamisk univers, og det er liten tvil om at planene deres er svært ambisiøse.
Roberts lover i alle fall å fortsette å holde spillerne oppdatert om utviklingen, via spillets offisielle nettsted. Det er forresten fortsatt mulig å forhåndsbestille spillet.
Les også: Star Citizen dobler budsjettet
Les også: Tilbakeblikk: Wing Commander