Midtveis i februar besluttet Nightdive Studios å stanse arbeidet med den folkefinansierte nyversjonen av System Shock. Ifølge utvikleren hadde prosjektet blitt for ambisiøst, og det ble nødvendig med en tur tilbake til tegnebrettet.
Nå har Nightdive tilsynelatende staket ut en ny kurs, og i en ny Kickstarter-oppdatering forteller spillsjef Stephen Kick at arbeidet er i full sving igjen.
Tilbake til originalvisjonen
Å kalle det en ny kurs blir riktignok litt misvisende, fordi det studioet har gjort er å vende tilbake til prosjektets opprinnelige visjon. I stedet for å lage en moderne tolkning av System Shock vil Nightdive nå kun gi originalspillet en visuell og ytelsesmessig oppgradering:
– De fleste av dere har sagt at det dere vil ha er et spill i høy kvalitet, som holder seg tett til visjonen til det opprinnelige System Shock, i stedet for den tolkningen som vi jobbet med tidligere, skriver Kick på Kickstarter.
Som del av omstruktureringen har Nightdive sett seg nødt til å si opp flere utviklere, og arbeidet vil nå utføres av en langt mindre gruppe. Utvikleren forsikrer imidlertid om at utviklingen ikke må begynne helt forfra igjen, og mye av arbeidet som allerede er gjort kan brukes videre.
En gang i september håper utvikleren å invitere backerne som spyttet inn flest Kickstarter-penger til en lukket alfatest. I mellomtiden har Nightdive sluppet fire nye skjermbilder, som viser hvilken retning prosjektet styrer mot nå. Disse kan du se nedenfor.
Andre Kickstarter-prosjekter nærmer seg slutten.
Strategispillet BattleTech fikk nylig slippdato og ny trailer »