Det var etter endt intern testing og grundig evaluering av spillets kvaliteter, utvikleren GSC Game World bestemte seg for å be THQ om en utsettelse. Et av de elementene utvikleren bruker mest tid på akkurat nå er det svært komplekse systemet som simulerer verdenen spilleren skal bevege seg i. Dette inkluderer en omfattende livssyklus for monstre som inkluderer blant annet jakting, spising, soving og slåssing.
- Vi er ekstremt takknemlige overfor THQ som her gir oss den ekstra tiden vi føler må til for at S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl skal nå sitt fulle potensiale. Forventningene til spillet er skyhøye, og teamet er utrolig fokusert på sine ambisjoner. Vi ønsker ikke å forhaste oss med dette produktet, og vil forsikre oss om at det er stabilt, balansert og morsomt å spille uansett nivå, før vi gir det fra oss, forteller Oleg Yavorsky, PR-ansvarlig hos GSC Game World i en uttalelse på det offisielle nettstedet.
Spillet S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl er basert på boka The Roadside Picnic av brødrene Strugatsky, filmen Stalker (1979) og Tsjernobyl-ulykken for over 16 år siden. Bare et utvalg mennesker turte å sette sine kropper innenfor det svært radioaktive området etter eksplosjonen, for å finne ut hva som hadde skjedd. Svært få returnerte.
Den radioaktive sonen skulle vise seg å være gjort om til et område fullt av dødsfeller og nye vesener skapt frem av mutasjon. Spillet blir en 3D adventure-action-tittel med elementer fra rollespill og taktiske spill. Dette skal i følge utviklerne GSC Game World gi spilleren et veldig dynamisk gameplay. Deres grafikk-motor X-Ray skal levere fotorealistisk grafikk gjennom et original historie og en velbalansert multiplayer-del.
For mer informasjon om dette ambisiøse prosjektet, anbefaler vi dere å lese vår sniktitt og vårt intervju fra tidligere. Vi kommer naturligvis tilbake med mer informasjon så snart det er tilgjenglig.