Den lange utviklingen av S.T.A.L.K.E.R. har ikke gått helt smertefritt for seg, og som de fleste vet blir det ikke lansert før til neste år. I fjor hyret utgiver THQ inn Dean Sharpe, og jobben hans ser ut til å ha vært å få orden på sakene. Det australske magasinet AtomicPC fikk en lukket demonstrasjon av spillet på E3, hvor Sharpe viste dem hvilken retning spillet har tatt siden sist vi hørte noe fra det.
Dean Sharpe har stått bak inklusjonen av flere nye konsepter. Blant annet får vi nå mulighet til å finne lommedatamaskiner på døde soldater (omtrent som i Doom 3 eller System Shock), og det er gjennom disse at store deler av historiefortellingen vil foregå.
Sharpe har også tatt skriptede actionsekvenser inn i varmen - tidligere var spillet helt åpent, men nå får spillerne med jevne mellomrom oppleve tungt skriptede actionsekvenser som tar historien videre. AtomicPC ble vist et eksempel på en slik sekvens, hvor spilleren måtte redde en "stalker"-leder kalt Mole. Disse sekvensene vil ta over gameplayet i en viss tid, og når de er over vil verden åpnes opp igjen.
Spillet har også fått indikatorer som viser hvor synlig du er og hvor mye lyd du lager, og det er som kjent mulig å skyte ut lyspærer og slikt for å gjøre det vanskeligere for fienden å se deg. Sharpe har også fjernet et par ting, slik som at spilleren ble nødt til å spise regelmessig og sove nok. Den største overraskelsen ser imidlertid ut til å være at Sharpe vurderer å fjerne kjøretøyene.
I følge AtomicPC har han ikke bestemt seg enda, men det kan godt være han finner ut at kjøretøyene må fjernes. Det vil med andre ord si at du blir nødt til å bevege deg rundt den 30 kvadratkilometer store spillverdenen til fots, med mindre spillet får et slags reisesystem i stil med det vi finner i Oblivion.