Da det ukrainske spillstudioet GSC Game World la ned store deler av virksomheten i 2011 var det ikke fordi de hadde sluppet opp for penger. I stedet ble de lagt ned av en «kombinasjon av ulike grunner», og en av disse var at de hadde utviklet seg inn i en blindgate med STALKER 2.
GSC er tilbake
Nå har GSC gjenopptatt virksomheten, og i et intervju med Gamesindustry.biz forteller talsmann for studioet, Valentine Yeltyshev, at de jobber med et nytt spill. I motsetning til Survarium, som er et «free to play»-spill fra en gjeng STALKER-veteraner, blir dette et tradisjonelt fullprisspill:
– Vi er nokså sikre på at vi forstår tilhengerne våre. Markedet vi er i er ganske gammeldags. De er ikke 16-åringer, de er 25-40 år gamle. Vi tror ikke «free to play» er den rette modellen for det spillet vi ønsker å lage. Så vi lager et gammeldags, fullprisspill, og vi tror publikumet vårt er glade for det. Vi forventer mye fra vårt gamle publikum, forklarer Yeltyshev.
Mer vil han på dette tidspunktet ikke si om det nye spillet.
STALKER-spillene er førstepersons skytespill satt til sonen rundt Tsjernobyl-kraftverket, som etter flere fiktive hendelser har blitt full av mutanter og merkelige fenomener. Spillene er rimelig åpne, og skilter blant annet med dynamiske miljøer. Men GSC lagde også andre typer spill, så det er ikke garantert at det nye prosjektet følger i STALKERs fotspor.
Yeltyshev påpeker imidlertid at alt som ble utviklet for STALKER 2 fortsatt er lagret hos studioet, inkludert den avanserte spillmotoren.
Nevner også skandalespill
Han kommenterer forøvrig også det nye «STALKER-spillet» fra West Games, og hevder at utviklerne der egentlig jobbet med et flash-basert STALKER-spill og derfor ikke akkurat er de veteranene de hevder å være.
I tillegg til Survarium-skaperne Vostok Games er det ett annet studio som med rette kan sies å ha mange GSC-veteraner i stallen. Det er Metro-utvikleren 4A Games, som selv jobber med et par uannonserte prosjekter – inkludert et åpen verden-spill.
I fjor lanserte de oppgraderte versjoner av Metro 2033 og Metro: Last Light, som vår anmelder likte veldig godt.
Mikrostudioet Flying Cafe for Semianimals har også GSC-DNA i blodet. De jobber fortsatt iherdig med sitt første spill, det Mongolia-baserte eventyret Cradle.