Neste år sparker Electronic Arts liv i SSX-serien sin igjen. Dette er en populær serie med snøbrettspill som har fokusert på å gi spillerne en svært underholdende, om enn urealistisk opplevelse. Det kommende spillet heter kun SSX og det anses som en åndelig oppfølger til kritikerroste SSX 3.
Tidligere ble det annonsert at spillet skulle komme i januar, men nå melder det offisielle nettstedet at den amerikanske lanseringdatoen er satt til 14. februar 2012. Erfaringsmessig slippes alle EA-spill på torsdager i Norge, så da har vi grunn til å tro at dette betyr 16. februar her på berget.
Store, autentiske fjell
Nye SSX vil være langt større enn serien har bydd på tidligere. Du vil kunne oppsøke 18 digre, autentiske fjellkjeder som har over 70 topper til sammen. Fjellkjedene er gjengitt ved bruk av et verktøy som utnytter seg av topografisk data fra NASA. Det betyr at du blant annet kan stå på toppen av Mount Everest, se milevis i alle retninger, før du slipper deg nedover i rasende fart for å gjøre spektakulære triks og hopp.
I tillegg til størrelsen har utviklerne også jobbet med en flerspillerdel hvor konkurranseaspektet mellom venner danner selve hjertet av spillet.
Vi får også en ny overlevelsesmodus. Her handler det om å komme så langt nedi fjellet du klarer før du dør. Jo lenger ned du kommer, jo høyere klatrer du på rangstigen. Dette kommer i tillegg til de tradisjonelle konkurransene om å komme først i mål eller få flest triksepoeng.
SSX kommer i salg for PC, Xbox 360 og PlayStation 3.
Les også: Sniktitt på SSX
Les også: – Underholdning er viktigere enn realisme
Les ogå: Tilbakeblikk på originale SSX