Square Enix har tatt full kontroll over utviklingen av Final Fantasy VII Remake. Tidligere var prosjektet et samarbeidsprosjekt mellom Square Enix Business Division 1 og actionspillutvikleren CyberConnect2, men nå er det kun et internt studio hos Square Enix som tar seg av nyversjonen av rollespillet. Dette kom frem under en direktesending, ifølge Gematsu.
Nå ser spillstudioet etter nye utviklere til prosjektet, kamp- og nivådesignere, video- og effektdesignere, og én programmerer. Naoki Hamaguchi, som tidligere var hovedprogrammerer på Lightning Returns: Final Fantasy XIII, og som har ledet utviklingen av mobilspillet Mobius Final Fantasy, leder nå utviklingen.
– Informasjonen er allerede på nettet, men jeg har tatt over ledelsen for utviklingen av Final Fantasy VII Remake. Når det gjelder bakgrunnen (det er et sensitivt tema, men) var planen å fortsette å bruke ekstern hjelp, men firmaet har bestemt at vi skal endre dette til en hel-intern utvikling, som inkluderer hovedproduksjonen og kvalitet. Dette gjør vi fordi vi vil kontrollere alt, inkludert kvalitet, med et stabilt tidsskjema, forteller Hamaguchi i direktesendingen.
Kommer ikke på en stund
Offentliggjøringen av endringen kommer noen dager etter at Square Enix indikerte Final Fantasy VII Remake ikke er ventet lansert før tidligst i 2018. Informasjonen ble ikke fortalt direkte, men kommer frem av en lanseringsplan som ble vist frem under et investormøte.
Final Fantasy VII Remake er en ny versjon av det velkjente rollespillet, bygget helt opp fra grunnen av. Spillet slippes episodisk, med totalt tre planlagte innslag. En slippdato er ennå ikke klar, ei heller det hele plattformutvalget, men spillet skal komme først på PlayStation 4.
Fikk du med deg vår oppsummering av den turbulente veien?
Vi oppsummerer 15 år med rykter, håp og skuffelser om Final Fantasy VII Remake »