Square Enix har vist frem sin egen strømmeteknologi, Project Flare. Prosjektet tar sikte på å løse skyspilling på en annen måte enn det de hittil mest kjente eksemplene på slik teknologi, Gaikai og OnLive. Der de to tjenestene gjør i praksis at spillet kun benytter seg av ressursene til enhetlige instanser – tenk konsoller, for eksempel – der alt av teknologi skjer innenfor disse fastsatte grensene.
Skiller prosessor og grafikk
Project Flare skal derimot dele datalasten på en ny måte, i motsetning til eksemplene satt av OnLive og Gaikai. Istedet for å behandle hver virtuelle maskin som én enhet, deler de opp ressursfordelingen til å ligne mer på et PC-oppsett – et oppsett som kan endres etter behov.
– Vi skiller prosessoren fra grafikkortet. Noen spill er tunge med tanke på prosessorkrav og andre spill trenger mer ytelse på den grafiske fronten. Og du kan ikke egentlig balansere de to når du kjører det på en enslig prosesseringsenhet. Men Flare introduserer et skalerbart system som ikke er mulig i strømmede spill, sier Square Enix' Jacob Navok til Gamespot.
Med denne teknologien håper Square Enix å sette standarden for en ny form for spillteknologi – og kanskje også spilldesign. Først og fremst peker selskapet på hvordan det grafiske elementet i spill kan få seg et løft, med potensialet til å vise sanntidskamper på en tilsvarende skala som i Ringenes Herre-filmene som et spennende eksempel.
Opp til flere demonstrasjoner av teknologien ble vist til nettstedet Polygon. Kanskje mest indikativ er en Deus Ex-teknologidemo som inneholder en stor mengde med esker. Når spilleren fyrer av eksplosiver mot de oppstilte objektene spretter de rundt omkring i spillflaten, uten at bildeoppdateringsfrekvensen eller synker under 45 – noe som ifølge selskapet ville ha fått de fleste ytelseskraftige maskinene til å knekke sammen.
Square Enix er fremdeles tidlig i utviklingsprosessen av teknologien, og er på utkikk etter teknologiskapere, forlag og utviklere. De forteller at de allerede har inngått et samarbeid med Ubisoft om, men er åpne for å diskutere avtaler med flere.
Etter planen skal Project Flare være lansert innen tre år, men ingenting er spikret helt enda.
Bruker fremdeles video
Teknologien kvitter seg dog ikke med en av skyspillings hittil største flaskehalser – forsinkelser. Siden videosignalet må strømmes fra serverne og til spilleren over Internett, vil det være vanskelig å unngå små forsinkelser mellom den inputen man sender til serverne og videosignalet man får tilbake. For noen vil en minimal forsinkelse være tolererbar – for andre vil det være et stort nok irritasjonsmoment til at man ikke gidder å legge energi i det.
Både Sony og Microsoft har også sine egne strømmeløsninger, om enn av en litt annen art. Sony kjøpte opp Gaikai i 2012, og planlegger å bruke teknologien til å gi PlayStation-publikummet tilgang til eldre spill i første omgang. Microsoft har på sin side skrytt av sin egen form for skyspilling, der de hevder å kunne avlaste store deler av kalkuleringene som skjer i spill på en gigantisk serverpark.
Les også: Norge får ikke spillstreaming til PlayStation 4 med det første
Les også: Titanfall skal benytte seg av Microsofts skyteknologi