I følge Eurogamer, som har intervjuet Hugues Ricour – produsenten bak FIFA 07 – ligger det over 100 000 arbeidstimer bak den sterkt forbedrede spillmotoren som debuterer i Xbox 360-versjonen av fotballspillet. Skal vi tro Ricour kan vi vente oss helt nye animasjoner, en ball som ruller uavhengig av spillerene, en ny fysikkmotor og et nytt system for kunstig intelligens. Totalpakken er visstnok den mest sofistikerte sportsteknologien EA noen gang har laget.
Den nye intelligensen skal simulere hjernen og egenskapene til en ekte fotballspiller. Det betyr at de vil bevege seg som i virkeligheten, og de unike egenskapene til virkelighetens alter ego vil gjenskapes på den virtuelle gressmatten. En spiller som normalt sett er dyktig på taklinger, langskud eller pasninger vil med andre ord være like god i spillet. Alle 22 spillere på banen vil oppføre seg i henhold til denne nye motoren.
– Hver spiller er nå basert på helt nye karakteristika og har dobbelt så mange egenskaper, så ingen spillere er helt like, forteller pressemeldingen fra EA.
Videre blir vi fortalt at ballen for første gang lever sitt eget liv, og er nå fullstendig separert fra spilleren. Det betyr forhåpentligvis at vi ikke lenger trenger å ergre oss over at målvakten slenger seg inn i mål med ballen, uten at det blir registrert som mål. Ballen har nå fått skikkelig fysikk, og EA forteller at de vil gi spilleren muligheten til å gå etter ballen, ikke motsatt.
Spillernes interaksjon med ballen blir vesentlig mer variert, og man vil kunne utføre en rekke ulike triks og manøvre med ballen, avhengig av hva som skjer på banen. Blant annet vil man kunne ta i mot ballen ved hjelp av flere ulike deler av kroppen. Men om spilleren er for langt unna ballen, eller ballen sentres for raskt, blir det vanskeligere å ta i mot pasningen. I enkelte tilfeller kan ballen skifte retning fordi mottaket var dårlig.
– FIFA 07-motoren gir et utrolig realismenivå i bevegelser og kontroll på grunn av egenskapen den har til å kombinere animasjoner og kalkulering av menneskelig biomekanikk. Det programvareteknikerne våre egentlig gjør, er å skrive menneskelig beslutningskode, sier Huges Ricour i pressemeldingen.
Den kunstige intelligensen er kontekst-sensitiv, og tar blant annet høyde for hva som har skjedd tidligere, og hva som kan skje etterpå. Vi blir også fortalt at kraften i Xbox 360 gjør det mulig å lage svært sømløse animasjoner. I tidligere versjoner av FIFA måtte animasjonene være korte, fordi hver enkelt animasjon måtte fullføres før en ny kunne starte. Neste generasjon konsoll gjør det mulig for utviklerne å avslutte en påbegynt animasjon, og blande den fint inn med neste bevegelse.
Videre blir det fortalt litt om onlinefunksjonene, som for første gang har støtte for at opp til fire mot fire spiller sammen på nettet. I tillegg får man anledning til å abonnere på fotballnyheter på sitt eget språk, fra over 20 virkelige ligaer rundt om i verden. Nyhetene kommer via podcaster, radiosendinger eller statistikk. Dessverre fjernes de interaktive ligaene, fordi utviklerne mener det ikke er nok neste-generasjon-spillere til å få det til skikkelig.
FIFA 07 utvikles også for PlayStation 3, men den versjonen utgis ikke før i 2007. Xbox 360-versjonen lanseres samtidig med versjonene for PS2, PSP, GameCube, Xbox, PC, DS og GBA i september.