Sniktitt

Skull and Bones

Splitte mine bramseil, så morsomt dette var

Skull and Bones kan ikke komme fort nok, mener vår skribent.

Ubisoft

LOS ANGELES (Gamer.no): Vi får aldri nok av pirater og sjørøvere. Etter at Assassin’s Creed VI: Black Flag lot oss lede et mannskap på bøljan blå fikk så godt som en samlet spillverden blod på tann, og tørsten etter å returnere til saltvann og kanonkuler har bare vokst med årene.

For selv om det er delte meninger om hvordan Black Flag var som et Assassin’s Creed-spill, er nok de fleste enige i at det var sjørøver-delene ved spillet som var de beste. Om du er en disse, er det bare å glede seg til Skull and Bones; spillet som tar det beste fra Black Flag og setter det sammen i et kjempemorsomt eventyr.

Kuler og kanoner

Hal i og dra, her er Ubisoft med et piratspill igjen.
Ubisoft

Det er sol og blå himmel i det jeg i lag med fire allierte løsner seilene og setter ut på tokt. Like ved oss er det små handelsskip som frakter gull, og du kan vel gjette hva som skjer like etterpå. Ved å holde inne skulderknappen løsner jeg mine første skudd til noen ordentlige drønn, og noen øyeblikk senere synker den stakkarslige baljen. Nå håper jeg ikke du tenker at jeg skyter på hvem som helst; handelsskipene gir nemlig fra seg gull, og for å komme seirende ut av disse slagene må laget ha tilegnet seg mest mulig «loot» – skatter – for å vinne.

I horisonten viser det seg snart ordentlige krigsskip, og på øret hører jeg fra lagkameratene mine at vi må komme oss i posisjon. Flerspillermodusen Ubisoft viser på E3-gulvet tilbyr kamper med fem-mot-fem, og det er viktig å ta vare på sine allierte. Jo mer taktiske og koordinerte man er, jo større sjanse har man for å vinne.

I demonstrasjon vi fikk spille var det en håndfull type skip vi kunne velge mellom. Blant annet kunne vi styre en liten og kjapp skute, som på bekostning av et tykt skrog har spesielle kanoner som kan skyte over ekstra lange avstander. I tillegg kunne vi prøve oss på et litt tyngre skip med en enorm rambukk-lignende front – som brukes til å krasje hardt inn i fiendtlige skip – samt det største og sterkeste skipet – som er tregt og lett synlig. Jeg bestemte meg for å være kaptein på det største av dem, og sammen med mine allierte i de mindre skipene møtte vi motstanderlaget med sine egne skip.

Det er ikke fullstendig gærent å si at Skull and Bones virker som en blåkopi av Assassin’s Creed IV: Black Flag, for alt fra kameravinkler til kontrollering av skipene er så godt som helt likt. For eksempel senker og hever man seilene, og sikter og skyter på de samme måtene. Dette er imidlertid ingen dum ting.

Ved å senke handelsskip kan spillere sikre seg både salt mat, søt mat, penger og gull.
Ubisoft

Morsomt, kjapt og intenst

Å styre skutene er intuitivt og enkelt, samtidig som det kreves planlegging og riktig bruk av mekanikker, som å «dukke» når man blir angrepet, innta fiendens skip på nært hold eller bruke utkikkstønna på toppen av masten til å speide rundt seg. I tillegg ser spillet svært pent ut, og foruten at vi allerede har sett mye av det samme i Black Flag, er det få lignende skipsspill som gjør ting så morsomt, kjapt og intenst som Skull and Bones. Syngingen på skipet er for øvrig videreført i lignende stil fra Black Flag.

Kampen er imidlertid ikke ferdig etter at laget vårt knuste motstanderne og stjal skattene deres. På et tidspunkt dukker det nemlig opp et varsel om at piratjegere er på vei. I horisonten ser vi plutselig en hel armada med tunge, nederlandske krigsskip. Da er det ikke annet å gjøre enn å få ræva i gir.

Spillere som klarer å rømme fra brettet med livet i behold, får skattene de har sanket med på poengtavlen. Dette blir fort den mest intense delen av slaget, for begge lage skal rømme til det samme stedet, hvilket betyr at enorme skip – som kanskje har holdt hverandre litt på avstand frem til nå – må bite i det sure eplet og møtes på kloss hold. Slik blir det mye skyting, lyd og roping av, og om det ikke er dette flerspillerspill handler om, så vet ikke jeg. Morsomt var det i alle fall, og vi skulle gjerne fått mer tid på sjøen.

Landkrabber ingen adgang

Les også
Death Stranding kommer ikke til årets E3-messe
Historien i Skull and Bones vet vi foreløpig lite om.
Ubisoft

Skull and Bones fokuserer på sjøfartskrig på 18-hundretallet i Indiahavet. Veldig mye mer av bakgrunnshistorien er ennå ukjent, men en enspillerdel får vi heldigvis også. At vi får både en enspiller- og en flerspillerkampanje er godt å høre, og kanskje ønsker man å unngå kritikken om mangel på innhold et visst Star Wars: Battlefront fikk engang i tiden. Det vi har sett av Skull and Bones ser svært morsomt ut, og i fare for å trekke for mange paralleller kan det minne litt om en skipsversjon av kampspillet For Honor.

Det kan være naturlig å sammenligne Skull and Bones med Microsofts eksklusive tittel Sea of Thieves, men selv om det er pirater og sjøliv vi har å gjøre med, er det nok der likhetene ender. I Skull and Bones er fokuset nemlig rundt intense kamper på avgrensede brett, noe som står i sterk kontrast til Sea of Thieves’ mye mer åpne, gjør-hva-du-vil-filosofi. Helt greit er det, for om du savner et litt mer voksent og action-fylt sjørøverspill, trenger du forhåpentligvis ikke lete lenger – selv om du dessverre må vente i ganske lang tid fremover. Skull and Bones skal etter planen slippes til høsten 2018.

Konklusjon

Ubisoft Singapore er fortsatt tidlig i utviklingen av Skull and Bones, men fra det vi har erfart er spillet allerede nå mer enn spillbart. Fra vakre øyeblikk på sjøen, med måker som sirkler rundt skipet, det herlige vannet som spruter rundt ripa, eller røyken fra kanoner som spytter død, kan det se ut som at Skull and Bones gir oss alt det vi elsket fra piratdelen i Assassin’s Creed IV: Black Flag – og mer.

Fokuset på konkurranse og intense kamper virker gjennomtenkt, og det blir spennende å se hvordan enspillerkampanjen ender opp. Etter flere runder med skyting og sanking av skatter er vi svært positive, og vi gleder oss til neste gang vi får sjansen til å heve anker og sette ut på tokt igjen.

Siste fra forsiden