Man skulle tro at Ubisoft sa seg fornøyd med markedsføringen til Splinter Cell: Conviction, spillpressen gjorde i hvert fall mye av jobben ettersom spillet ble hyppig omtalt i forbindelse med mang en utsettelse.
Men akk, noen mente tydeligvis at snikespillet trengte litt ytterligere oppmerksomhet. Noe det utvilsomt fikk etter et svært mislykket, og nesten fatalt reklamestunt i New Zealand. En innleid skuespiller gikk nemlig løs i pubdistriktet i Auckland, med bandasjerte hender og en lekepistol.
Det tok ikke lang tid etter "Fisher" ble oppdaget til politiet dukket opp, fullt bevæpnet. Vitner kunne fortelle at folk stupte i dekning i det politiet gjorde seg klar til å åpne ild mot Fisher, men heldigvis fikk politiet avklart situasjonen like før skuespilleren ble fylt med bly.
En kan undres hvordan noen i det hele tatt kan ha ment at dette var en god idé, spesielt med tanke på hvordan stemningen generelt er rundt terrorhandlinger og lignende.
Ubisofts markedsføringspartner, Monaco, beklaget hendelsen, men ikke før de la skylden over på en tredjepart som angivelig var utspringet til ideen. Ubisoft skal angivelig ha uttalt "Det var bare et PR-stunt som gikk galt". Det tør vi si oss enig i.
(Kilde: CVG.com
- Les også: Anmeldelse: Splinter Cell: Conviction
- Les også: Ukentlig gratisinnhold til Conviction
- Les også: Anmeldelse: Resonance of Fate