Gjørmekjøringspillet Spintires er et av fjorårets mest interessante bilspill. Her er målet rett og slett å kjøre tømmer rundt i store skogsområder, men det er lettere sagt enn gjort. Handlingen foregår et eller annet sted i Sibir, der gode veier er mangelvare og man i stedet har massevis av gjørme.
Før jul var miljøet rundt Spintires preget av en konflikt mellom hovedprogrammereren og utgiveren, og en stund virket det som konflikten skulle ta knekken på spillet. Spesielt da utgiveren slapp en lite forseggjort oppdatering, som vitnet om desperasjon fra deres side.
Nå er imidlertid stridsøksen begravd, og de to partene har kommet sammen igjen. Resultatet er en stor oppdatering for spillet, som legger til et helt nytt spillområde.
Vann, vann, vann!
Det heter Flood, og som navnet tilsier foregår moroa på et landskap preget av oversvømmelse. Erfarne Spintires-veteraner vil raskt legge merke til at oppdraget umiddelbart gir dem et stort problem: Den eneste garasjen befinner seg på den andre siden av en diger elv, og er ikke låst opp i starten.
I tillegg er ikke de første bilene blant spillets beste, så Flood er slett ingen enkel affære.
Hovedprogrammerer Pavel Zagrebelny forteller nå at han planlegger å fokusere på et redigeringsverktøy og skikkelig modifikasjonsstøtte. I tillegg snakker han om ting som snø, vind, regn, cockpit-kamera, beltevogner, større kart og mer varierte spillelementer.
Lagring av spillet i flerspiller er åpenbart også noe mange ønsker han skal ta tak i, og det kommer visstnok etter kartredigeringsverktøyet. Det er også snakk om å ansette flere folk for å utvikle spillet videre.
Vi synes uansett Spintires, i den formen det ble lansert i fjor sommer, var et svært underholdende spill.