Spillutvikling for massene

Kreativt verktøy fra Microsoft

Med Boku kan eiere av Xbox 360 og PC enkelt og kjapt lage sine egne spill.

Boku er et nytt program for Xbox 360 og PC, som lar brukerne designe sine egne spill ved hjelp av et sett veldig enkle verktøy. Skapelsesprosessen foregår ved hjelp av 360-kontrolleren og et intuitivt brukergrensesnitt.

Alle kan lage spill med Boku.

Microsoft forteller at Boku er laget for å være tilgjengelig for barn, og at det kan nytes av alle. Bransjenettstedet Gamasutra sier at programmeringen minner litt om Gambit-systemet i Final Fantasy XII, hvor du kunne "programmere" dine datastyrte allierte.

Systemet kommer med et omfattende regelsett, og skal la brukerne lage en rekke ulike typer spill samtidig som de får total frihet til å forme miljøene ved hjelp av et redigeringsverktøy.

Inspirasjonen skal ha kommet fra prosjektleder Matthew MacLaurins barndom. Da hadde han det nemlig veldig moro med å programmere småspill på Commodore Pet.

Tanken var at programmering er en morsom kreativ aktivitet, og motivasjonen for å skape Boku var å få barna bort fra passiv TV-titting slik at de kunne utfordres kreativt tidlig i livet.

De brukerskapte spillene skal kunne deles med andre, og spilles både på PC og Xbox 360. Man får også mulighet til å gi karakter til andres skaperverk.

Planen er å lansere systemet i løpet av neste år, men det er for øyeblikket ikke klart nøyaktig hvordan distribusjonen vil foregå.

Her er en video av Boku i aksjon:


Les mer om Boku hos Microsoft Research.

Siste fra forsiden