Etter konferansen snakket vi med komponist Knut Avenstroup Haugen.
– Hva slags inspirasjonskilder brukte du når du lagde musikken til Age of Conan?
– Til hovedspillet, Hyborian Adventures, prøvde jeg å beholde en rød tråd gjennom hele lydsporet. Jeg har trukket mye inspirasjon fra store komponister som Wagner og Verdi, og generell orkestermusikk fra 1800-tallet. Jeg har også brukt mange melodier og akkorder fra middelaldermusikk.
Han fortsatte:
– Men det finnes jo flere kulturer i Age of Conan, og jeg har hatt folkemusikk fra de forskjellige landene i tankene når jeg lagde spesielle melodier for dem. Du har jo Stygia som er Egypt, Aquilonia som er mer europeisk, Tortage som er spanskinspirert og Cimmeria som er en blanding av keltisk og nordisk.
– Når jeg hører på musikken til Age of Conan, så minner enkelte sanger meg veldig om musikken fra filmen Conan the Barbarian. Hvor mye inspirasjon har du lånt av denne?
– Jeg synes Conan the Barbarian er veldig kul og den har noe av den beste filmmusikken noen sinne, så jeg har helt klart brukt elementer fra musikken i den, ja. Du har også en fangruppe som har klare forventninger til et hvert Conan-produkt, og en formening om hva som er såkalt Conan-musikk, så jeg har brukt filmmusikken som en referanse når jeg lagde spillmusikken, svarte Avenstroup Haugen.
Spillmusikken blir bedre
– Hvilken spillmusikk er din favoritt?
– Jeg har spilt siden jeg var liten, så jeg har fulgt spillmusikkhistorien hele veien. Jeg husker jeg likte musikken til Final Fantasy XVII veldig godt da det kom ut i 1997. Sånn rent faglig synes jeg ikke den musikken er så veldig god lengre, selv om melodiene er fine og minnene sterke. I nyere tid synes jeg spillmusikken bare blir bedre og bedre. Av de jeg liker spesielt godt må jeg si Garry Shyman, som har laget spillmusikken til Bioshock og Dante’s Inferno, og musikken til Assassin’s Creed 2 og Dead Space er veldig fin.
– Synes du den beste spillmusikken er like god som den beste musikken i filmer, eller finnes det fortsatt et skille?
– Jeg synes det skillet nesten er borte. Det er mange gode komponister som lager musikk til både film og spill, og slik forsvinner mange av forskjellene. Det er likevel mange store spill som ikke satser like mye på å ha god musikk, mens stort sett alle store filmer går inn for dette. Men jeg mener det finnes enkelte spill som har like god musikk som de beste filmene, forteller han.
– Så du mener det finnes spillmusikk som for eksempel er like god som musikken i Ringenes Herre-filmene?
– Det blir litt vanskelig å sammenligne, for spillmusikk er som oftest kortere. Jeg har ikke hørt like mye på favorittmusikken min fra spill som Ringenes Herre-musikken. Jeg liker den veldig godt og har hørt musikken mange ganger, men jeg mener det finnes utsnitt av musikken i for eksempel Dante’s Inferno som er like god.
Han forklarte videre:
– Musikken til både spill og film må sees i sammenheng med mediet, selv om jeg mener all musikk også bør stå på egne ben. Jeg mener likevel det arbeidet som er lagt ned i for eksempel musikken til Ringenes Herre, hvor du har ti timer med utrolig orkestermusikk, er kjempemessig. Som komponist vet jeg hvor vanskelig det er å lage noe slikt, og et lignende stykke arbeid tror jeg ikke jeg har sett i et dataspill enda.
– Du har snakket om hva slags musikk som inspirerte deg, men hvordan var prosessen når du lagde musikken til Age of Conan, og hvor mye kunne du trekke ut av bilder og skisser fra spillet?
– Jeg fikk lese alle designdokumentene og fikk hele tiden tilgang på all konseptkunst. Jeg fikk også se på spillområder som var ferdige og designerne tok meg gjennom dem slik at jeg kunne lære så mye om spillet som mulig. Jeg utarbeidet først musikktemaene og visjonen sammen med spilledelsen, slik at vi alle visste hva slags musikk jeg kom til å lage. Etter jeg hadde laget noen musikkstykker leverte jeg dem inn og fikk tilbakemeldinger, fortalte Avenstroup Haugen.
– Hørtes helt kinesisk ut
– Du lagde også musikken til utvidelsen Rise of the Godslayer, fungerte det på samme måte?
– Det var på en måte enklere å lage musikken til Rise of the Godslayer, for da hadde jeg det helt klart fra starten hvor mye musikk som måtte skrives. Hyborian Adventures utvidet seg hele tiden, og Funcom trengte mer og mer musikk ettersom prosjektet ble større. Men når det gjaldt å finne inspirasjonskilder til Rise of the Godslayer så trengte jeg mye mer forarbeid. Jeg brukte to måneder på å høre på kinesisk og japansk musikk, for å lære meg å skrive musikk på kinesisk måte, slik at det ikke hørtes teoretisk ut.
Han fortsatte:
– Jeg lærte meg harmonikken og hvilke melodityper som brukes, leste bøker om hvordan man komponerte for kinesiske instrumenter og snakket med musikere om hvilke begrensinger som fantes. Funcom har jo et utviklerlag i Kina og en utgiver i Korea, og begge to samt de kinesiske musikerne som spilte, sa at musikken hørtes helt kinesisk ut. De koreanske utgiverne var litt sure for det, for de hadde ønsket at musikken skulle høres mer koreansk ut.
– Lager du musikken til The Secret World?
– Nei, det er en helt annen setting. Den er ikke helt min greie. Det er en helt annen type musikk de skal ha i det spillet, svarte Avenstroup Haugen.
– Er det noen andre spillprodusenter som er interessert i deg? Kommer du til å lage mer spillmusikk?
– Jeg har en interessant mulighet nå med en amerikansk utgiver, men jeg kan ikke si for hvilket spill. Men jeg skal lage demoer for to spill. Jeg konkurrerer mot andre komponister, og får to uker på meg til å lage musikken etter jeg har fått retningslinjene. Vinner jeg konkurransen får jeg lage musikken til spillene, svarte han.
- Les også: Her er den beste spillmusikken