En av de kjente begrensningene til Nintendos populære spillkonsoll Switch er den interne lagringsplassen på 32 GB, og denne begrensningen gjelder også for kassettene som spillene kommer på. Nintendo har lovet at de skal øke kapasiteten til det dobbelte på kassettene, men det skjer dessverre ikke på en stund, viser det seg.
Avisen Wall Street Journal (via Engadget) melder nemlig at Nintendo har bekreftet overfor spillutviklere at deres kommende 64 GB-kassetter til Switch ikke vil bli lansert før i 2019. Den opprinnelige planen var å lansere dem i andre kvartal av 2018.
Ingen krise
Det betyr altså at utviklere må drøye de mest plasskrevende titlene en stund. Årsaken til forsinkelsen skal være uspesifiserte «tekniske problemer» som Nintendo vil forsikre seg om at de har løst før de gjør de nye kassettene tilgjengelig.
Noe umiddelbar krise er det nok imidlertid ikke, da dagens maksgrense på 32 GB faktisk er mer enn nok til å romme temmelig store spill. Massive The Legend of Zelda: Breath of the Wild tar for eksempel kun opp 13,4 GB. og det enorme rollespillet Xenoblade Chronicles 2 tar cirka 14 GB.
Det går også an å komme rundt begrensningen ved å slippe deler av spillene i digital, nedlastbar form. Switch-versjonen av Doom kom for eksempel med en separat, nedlastbar flerspillerdel for å få plass til enspillerdelen på en 16 GB-kassett.
2017 har vært et meget godt spillår: Her er Gamer-skribentenes egne favoritter fra året som gikk »