The Witcher-spillserien har utvilsomt vært viktig markedsføring for Netflix-serien som nylig hadde premiere, men det viser seg at påvirkningen også har gått den andre veien. Det melder blant andre Gamespot.
Ifølge statistikken hos Steam og Steamcharts gikk populariteten til CD Projekt REDs The Witcher 3 kraftig opp blant Steam-spillere etter premieren på Netflix den 20. desember.
Fra å ligge på rundt 10 000-15 000 samtidige spillere før Netflix-serien hadde The Witcher 3 hoppet helt opp til over 67 000 samtidige spillere den andre juledag – altså én uke etter premieren.
På topp ti-listen
Dermed har spillet plutselig inntatt sisteplassen på topp ti-listen over de mest spilte spillene etter nåværende spillerantall. Til sammenligning lå for eksempel Red Dead Redemption 2 på rundt 40 000 samtidige spillere den 26. desember.
Disse tallene gjelder altså kun for PC-versjonen, og totalen ville nok ligget en god del høyere om man også hadde tatt med konsoll-utgavene – men disse foreligger det ikke statistikk for.
Det høyeste antallet samtidige Steam-spillere The Witcher 3 noensinne har hatt ligger for øvrig på litt over 90 000 spillere.
The Witcher ble lagt ut på Netflix fredag den 20. desember og mottok litt blandet kritikk. Som Gamer.no meldte valgte serieskaperen å svare på kritikken ved å legge ut en kritisk kommentar om anmelderne.
Les også: – Cyberpunk 2077 kan selge 20 millioner eksemplarer på ett år »