Fire år etter lanseringen av Superhot VR rullet utvikler Superhot Team plutselig ut en ny oppdatering for skytespillet. Teamet hadde bestemt seg for å fjerne scener der spilleren er nødt til å skyte seg selv for å gå videre, men det ville ikke spillfans ha noe av.
Kort tid etter at oppdateringen kom ut begynte kritikken å hagle mot endringen. På Steam rant det inn hundrevis av negative brukeranmeldelser, og nettbutikken måtte steppe inn for å roe gemyttene.
– Hører ikke hjemme i Superhot VR
Som Superhot Team påpeker var muligheten til å hoppe over «forstyrrende scener» allerede på plass i spillet. Etter mer betenkningstid fant utvikleren imidlertid ut at dette ikke holdt mål i et VR-spill, og beklaget at det hadde tatt så lang tid å innse det.
– Gitt den vanskelige tiden vi lever i kan vi gjøre bedre enn som så. Dere fortjener bedre. Alle scener som hinter til selvskading er nå helt fjernet fra spillet. Disse scenene hører ikke hjemme i Superhot VR. Vi er lei for at det tok oss så lang tid.
Den vurderingen er spillerne ikke enige i. Flere mener utvikleren har fjernet en essensiell del av opplevelsen, mens andre mener det må være greit å skyte seg selv i et skytespill.
Alt kaoset aktiverte Steams system som bekjemper såkalt «review bombing». Dette er når et spill plutselig får inn mange brukeranmeldelser basert på noe annet enn selve spillet.
– Denne tidsperioden er blitt markert, fordi den inneholder et unormalt sett med anmeldelser, som trolig ikke har noen betydning for hvor godt du liker selve produktet. Anmeldelsene i denne perioden er utelukket fra anmeldelsesresultatet som standard, heter det nå på butikksiden til Steam VR.
Foreløpig er oppdateringen kun ute på Steam-versjonen av Superhot VR, men utvikleren forteller at den skal komme til samtlige VR-plattformer.
Superhot VR ble for øvrig godt mottatt her på bruket.
Les vår anmeldelse av spillet »