«Loot»-kister, pakker med tilfeldige digitale belønninger for bruk i spill, har de siste årene virkelig festet sitt grep om spillindustrien. Inntektsmodellen er spesielt populær i såkalte «free to play»-spill, men stadig flere fullprisspill hiver seg også på bølgen.
Å be spillere om å betale 600 kroner for et spill og deretter be om mer i form av mikrotransaksjoner, blir av mange ansett om en grådig praksis. Når bruk av ekte penger i tillegg gir fordeler i en flerspillersetting vekker det kraftig misnøye blant spillere.
Star Wars Battlefront II i hardt vær
Star Wars Battlefront II har denne uken fått mye pepper for det flere oppfatter som et urettferdig loot-kiste-system. Eskene kan nemlig inneholde Star Cards, som lar spillere oppgradere figurene sine i spillets flerspillerdel, med nye evner og diverse forbedringer.
Kister kan kjøpes med Star Wars Battlefront IIs spillvaluta, som tjenes opp gjennom deltakelse i de ulike flerspillermodusene. Alle som ønsker kan riktignok veksle inn ekte penger for en bunke med «credits», og bekyrmingen er at spillere som kjøper kister vil lettere og raskere kunne oppgradere sine figurer.
Ifølge mange som deltok i helgens åpne betatest må man spille mye for å tjene opp credits nok for en kiste. Møter man spillere som har kjøpt seg oppgraderinger kan det bli vanskeligere å prestere godt i kamp, som igjen kan resultere i lavere inntjening av spillvaluta.
Utgiver EA har enda ikke kommentert nøyaktig hvordan loot-kiste-systemet skal fungere i Star Wars Battlefront IIs fullversjon. Med enda en måned igjen til lansering er det fullt mulig at endringer kan bli gjort fra betaen, og det kan for eksempel bli lettere å tjene credits eller prisen på kister kan senkes.
Star Wars Battlefront II kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One de 17. november.
Middle-earth: Shadow of War satser også på «loot»-kister.
Ikke overraskende har responsen vært ganske dårlig »