Til tross for et stadig økende antall nye spill på markedet, er det de eldre spillene som er mest populære. Ifølge en ny undersøkelse brukte spillere i 2023 godt over halvparten av tiden sin på spill som er i hvert fall seks år gamle.
Det er Newzoo som nylig leverte sin årlige rapport – kalt The PC and Console Gaming Report – med en oversikt over spillvaner for året som gikk. Der (via Eurogamer) kommer det frem at rundt 61 prosent av all spilltid går med på eldre spill. Til sammenligning utgjorde spill som er mindre enn tre år gamle kun 23 prosent av all tid brukt på spill.
Av de minst seks år gamle titlene på spilltoppen er det Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft og Grand Theft Auto 5 spillere bruker mest tid på. Totalt utgjorde disse fem en fjerdedel av all tid brukt på spill.
Fortnite var mest populært på samtlige plattformer inkludert i undersøkelsen – altså PC, PlayStation, Xbox og Switch.
Samtidig melder Newzoo at spillere totalt sett bruker mindre tid på spill. Siden første kvartal i 2021 har har gjennomsnittlig spilltid falt med hele 26 prosent. Antallet spill de bruker tiden sin på har også krympet.
Altså er det «live service»-spillene, som blant annet Fortnite, som fortsatt herjer på markedet. Newzoo tror denne trenden vil fortsette, spesielt gitt at forbrukere bruker mindre tid på spill enn før, med mer fokus på et synkende antall spill.
– Tid som blir brukt på spill falt i 2024, og markedskonsolidering dytter flere øyne og mer penger inn i hendene til færre spill og studioer, skriver Newzoo-analytiker Tom Wijman i rapporten.
LES OGSÅ: Ubisoft-prosjektet NEO NPC bruker generativ KI for å lage spillfigurer du kan snakke med »