Spillvaner - Newzoo

Spillere bruker mest tid på eldre spill viser ny undersøkelse

Fortnite er fortsatt kongen på haugen.

Epic Games

TLDR

  • I 2023 ble over 61% av all spilltid brukt på spill som er minst seks år gamle, ifølge en rapport fra Newzoo.
  • De mest populære eldre spillene var Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft og Grand Theft Auto V.
  • Gjennomsnittlig spilletid har falt med 26% siden første kvartal 2021, og spillere har også konsentrert sin tid på færre spill.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Til tross for et stadig økende antall nye spill på markedet, er det de eldre spillene som er mest populære. Ifølge en ny undersøkelse brukte spillere i 2023 godt over halvparten av tiden sin på spill som er i hvert fall seks år gamle.

Det er Newzoo som nylig leverte sin årlige rapport – kalt The PC and Console Gaming Report – med en oversikt over spillvaner for året som gikk. Der (via Eurogamer) kommer det frem at rundt 61 prosent av all spilltid går med på eldre spill. Til sammenligning utgjorde spill som er mindre enn tre år gamle kun 23 prosent av all tid brukt på spill.

Av de minst seks år gamle titlene på spilltoppen er det Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft og Grand Theft Auto 5 spillere bruker mest tid på. Totalt utgjorde disse fem en fjerdedel av all tid brukt på spill.

Fortnite var mest populært på samtlige plattformer inkludert i undersøkelsen – altså PC, PlayStation, Xbox og Switch.

Samtidig melder Newzoo at spillere totalt sett bruker mindre tid på spill. Siden første kvartal i 2021 har har gjennomsnittlig spilltid falt med hele 26 prosent. Antallet spill de bruker tiden sin på har også krympet.

Altså er det «live service»-spillene, som blant annet Fortnite, som fortsatt herjer på markedet. Newzoo tror denne trenden vil fortsette, spesielt gitt at forbrukere bruker mindre tid på spill enn før, med mer fokus på et synkende antall spill.

– Tid som blir brukt på spill falt i 2024, og markedskonsolidering dytter flere øyne og mer penger inn i hendene til færre spill og studioer, skriver Newzoo-analytiker Tom Wijman i rapporten.

LES OGSÅ: Ubisoft-prosjektet NEO NPC bruker generativ KI for å lage spillfigurer du kan snakke med »

Kommentarer (13)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
The Avatar
ett år siden

Ikkje veldig overraskande at av de mest spelte spela så er det stort sett multiplayer spel og sandkassespel. Dei meir historiedrevne spela i dag har av typen 10 timar med speletid, og etter at ein er ferdig med historien så er det oftast lite anna å gjere i spelet.

Eg vil kanskje også tru at ein anna del av forklaringa er at det disse litt eldre spela også fint kan spelast på litt eldre PCar. No når det er dyrtid så er det nok færre som investerer tungt i hardware, i tillegg er det vel også blitt langt fleire "casuals" som spelar spel utan å gjere det så veldig ofte, det dreg fort opp registrert speletid.

Det mest overraskande er eigentleg at mobilspel ikkje er ein del av undersøkinga, tid brukt på mobilspel er eg ganske sikker på må være heilt enorm.

_Brukernavn_
ett år siden
Det burde ikke komme som en overraskelse at det spilles mindre nå enn under lockdown-året 2021.
Fnix
ett år siden
The Avatar skrev:

Ikkje veldig overraskande at av de mest spelte spela så er det stort sett multiplayer spel og sandkassespel. Dei meir historiedrevne spela i dag har av typen 10 timar med speletid, og etter at ein er ferdig med historien så er det oftast lite anna å gjere i spelet.

Eg vil kanskje også tru at ein anna del av forklaringa er at det disse litt eldre spela også fint kan spelast på litt eldre PCar. No når det er dyrtid så er det nok færre som investerer tungt i hardware, i tillegg er det vel også blitt langt fleire "casuals" som spelar spel utan å gjere det så veldig ofte, det dreg fort opp registrert speletid.

Det mest overraskande er eigentleg at mobilspel ikkje er ein del av undersøkinga, tid brukt på mobilspel er eg ganske sikker på må være heilt enorm.

Helt enig i hele innlegget ditt. Og jeg tipper om mobilspill var med i undersøkelsen, så vil de ha en økende trend av tidsbruk. Og mest sannsynlig spiser mobilspill tid fra PC spillinga.
Gjest MKII
ett år siden
3 hours ago, The Avatar said:

Ikkje veldig overraskande at av de mest spelte spela så er det stort sett multiplayer spel og sandkassespel. Dei meir historiedrevne spela i dag har av typen 10 timar med speletid, og etter at ein er ferdig med historien så er det oftast lite anna å gjere i spelet.

Eg vil kanskje også tru at ein anna del av forklaringa er at det disse litt eldre spela også fint kan spelast på litt eldre PCar. No når det er dyrtid så er det nok færre som investerer tungt i hardware, i tillegg er det vel også blitt langt fleire "casuals" som spelar spel utan å gjere det så veldig ofte, det dreg fort opp registrert speletid.

Det mest overraskande er eigentleg at mobilspel ikkje er ein del av undersøkinga, tid brukt på mobilspel er eg ganske sikker på må være heilt enorm.

Og i tillegg til "dyrtid" generellt på den ene siden som spiser av kvoten folk har til overs på luksusting som kraftig nok utstyr til å spille på, så hjelper det heller ikke på den andre siden at særlig NVIDIA er blitt eksepsjonellt grådige med tanke på overprisingen deres på grafikkort. AMD har jo jevnt over fulgt etter med omtrent like stor overprising av sine skjermkort!

Gjest MKII
ett år siden

Denne undersøkelsen slår vel langt på veg inn åpne dører: "Tidligere" er og vil alltid forbli en større tidsperiode enn "nå". Så lenge storspill som TES-spillene, Dishonored-spillene, Fallout-spill, The Witcher-spillene, og flere andre storspill fortsatt er bra vil det være mange som fortsatt spiller disse. Utvidelser og forbedringer av spillene og mods hjelper til å holde de aktuelle å spille både for nye og tidligere spillere. Det er for eksempel også mange som er spennt på prosjekter som Skyblivion!

Prosjekter som "Nehrim: At Fate's Edge" og "Enderal: Forgotten Stories" hjelper også på en måte å holde gamle TES-spill relevante i alle fall.

Siste fra forsiden