Tanta di har spilt dem. Lillebroren din også. Mora di har garantert spilt dem, og det skulle ikke forundre meg om bestemora di også har noen timer innabords. Jeg snakker om de kanskje minst respekterte spillene i spillverdenen, nemlig småspillene.
Den norske erstatningen for begrepet «casual games» mangler, og det er til dels feil å kalle dem småspill. De er langtfra små i betydningen antall spillere. Småspillene har relativt enkle regler, krever ingen erfaring med lignende spill, og tar som regel kort tid å spille. «Casual» assosierer til avslappet, tilfeldig og utvungent. Det er til sammenligning noe veldig lite tilfeldig over spillinga til en som gjør seg kaster seg uti The Sims 3, eller Uncharted 2.
Bejewled og andre småspill har vært et kjent fenomen lenge. Det nye er at terskelen for å nå ut til ikke-spillerne med spill blitt særdeles lav. Og det nesten uten at ikke-spillerne egentlig har merket det. For både på Iphone og Facebook bobler det av umerkelig spilling for tiden. Umerkelig fordi at mange som spiller dem ikke tenker over at de spiller. Det er jo «bare for gøy» at man holder på med Farmville, Mafia Wars eller Geo Challenge. Og Iphone-spill er ofte bare «tidtrøyte» mens man venter på noe annet, slik som gratis nettspill gjerne er.
Les også: Mobilspill til helgen?
Spill til massene
Inside Social Games sine tall viser at i januar måned var det over 75 millioner aktive brukere av Facebook-applikasjonen Farmville. Ta en liten pause og tenk på det tallet. Litt nedover lista lå Tromsøbaserte Playfish sitt Pet Society med 18 millioner aktive brukere. Høres det vilt ut? Husk at Facebook har så mange som 350 millioner brukere. Til sammenligning innehar World of Warcraft Guinessrekorden for verdens mest populære MMORPG, med (usle) 10 millioner abonnenter.
Vi ser at store aktører som Electronic Arts tørker svetten av panna, tar på seg hatten igjen og kutter ned antall årsverk i samme håndvending som de kjøper opp nettopp det suksessrike spillselskapet Playfish. Spillselskapet har flere Facebook-gullfugler bak seg i tillegg til Pet Society. Et ferskere eksempel er PSP sin satsing på Minis denne måneden. Nå når bransjen møter utfordringer på forskjellig hold, ser de at det ligger penger i småspillene. Og det er tydeligvis nok av folk som vil spille dem.