Denne uka åpnet NextGenTel dørene til sin splitter nye spillbutikk. Over 500 nye og gamle titler fra blant andre Electronic Arts, 2K Games, Funcom og Ubisoft hevdes å være tilgjengelig, og ambisjonene er store:
– Det er denne veien utviklingen går fordi forbrukerne ønsker denne valgmuligheten. Vi skal ligge i forkant med å tilby den beste digitale spillbutikken, forteller Lasse Johnson, produktsjef for spilltjenester i NextGenTel.
Bredt utvalg
De jobber nå med å få på plass avtaler med flere utgivere i tiden fremover for å utvide sortimentet, og vil dermed konkurrere med tjenester som Steam og Gamers Gate.
– Planen er å tilby det samme som finnes i tradisjonelle nettbutikker. Vi skal selge alt som finnes, digitalt. Vi slipper kostnader for lokaler, lager og ansatte, og kan dermed presse prisene ned, forteller Johnson til Gamer.no.
– Likevel er det eksempelvis 120 kroner dyrere å kjøpe F.E.A.R. 2 gjennom dere, sett opp mot de rimeligste nettbutikkene i Norge?
– Ordinære butikker kjøper noen ganger inn et større volum på noen produkter, eller får et supertilbud fra utgiveren eller distributøren som sitter inne med for mye på lagret. Butikken kan da dumpe prisen. Iblant tar butikken selv et tap på produkter som ikke selger så bra, svarer Johnson.
– Electronic Arts selger på sin egen nettbutikk nedlastbar versjon av Mirror's Edge for 149 kroner. Det er 300 kroner rimeligere enn hos NextGenTel? Hvordan har det seg?
– Ja, jeg vet. Vi jobber etter den svenske prislisten som vi får fra EAs Europa-kontor i London. De har lovet å komme tilbake til meg på hvorfor den norske nettsiden kjører lavere priser enn det hovedkontoret har bestemt, forklarer Johnson.
– Digital distribusjon overtar markedet
Johnson håper utgivere av spill snart kan bevege seg vekk fra det han mener er en gammeldags tenkemåte:
– Nedlastbart innhold har ikke noen begrensning på volum, prisen er opp til forleggeren og hvilken avtale de ønsker ha med den digitale butikken. Innen fem år vil digital distribusjon av spill overta markedet, og jeg tror vi vil se en forandring på prismodellene ut mot denne typen salgskanaler om ikke lenge, mener Johnson.
– Hele bransjen er på vei vekk fra den gamle tankemåten. Det vi ser nå er det samme skjedde da iTunes begynte selge musikk over nett. Det tok litt tid, men nå er det blitt en «standard» å kjøpe musikken fra nettet, forteller han.
Positive konkurrenter
Nettbutikken Komplett.no er positive til konkurransen:
– Vi ser at markedet for digital distribusjon øker, samtidig opplever vi økt omsetning på spill i butikken vår hvert år. For oss er det positivt, fordi det generelt øker oppmerksomheten rundt produktene. Vi ser imidlertid alltid på nye muligheter, men har ingenting klart for digital distribusjon i dag, forteller Pia Charlotte Berg, produktansvarlig for spill hos Komplett.no, til Gamer.no.
Gamezone.no er en av landets ledende spillbutikker på nettet, og markedssjef Alexander Folstad deler Kompletts syn på situasjonen:
– Hos oss er salget av spill bra og vi føler oss ikke truet, men på sikt vil vi nok merke mer. Vi er likevel godt etablert i markedet, og mange kunder foretrekker fysisk kopi av spillene. De er skeptiske eller redde for å laste ned, fordi de da må laste ned alt på nytt hvis det skjer noe med PC-en, forteller Folstad til Gamer.no.
Spill som er kjøpt gjennom NextGenTels nettbutikk kan lastes ned fra kontoen så mange ganger du vil. Installasjonen og autoriseringen av spill går gjennom en egen klient, deretter er tilgangen på spillene du har installert uavhengig av nettbutikken og tilgangen på internett.