2007 har utvilsomt vært et av de sterkeste spillårene i mediets historie. Høsten har vært en fest der gode spill har blitt sjenket menneskeheten på løpende bånd. Året har faktisk vært så bra at selv vi som jobber med spill på heltid ikke har fått tid til å kose oss med i nærheten av alle gromtitlene.
Da er det flott at vi er en stor redaksjon, der alle har ulike preferanser og favoritter. I år har vi nominert og skrevet om sine favoritter i ulike kategorier, på samme måte som i tidligere kåringer. I tillegg har flere av våre skribenter tatt seg tid til å presentere sine egne topp fem-lister for året som gikk.
På den måten håper vi å kunne servere en nyansert og variert kåring – som kanskje er mer personlig enn systematisk og karakterorientert.
I år deler vi ut priser i følgende kategorier:
- Beste enspilleropplevelse
- Beste konkurranseopplevelse
- Beste samarbeidsopplevelse
- Verste spill
- Beste interaksjonsdesign
- Beste visuelle design
- Beste lyddesign
- Beste humor
- Beste historie
Etter denne hovedkåringen vil altså de personlig listene blir presentert. Disse er minst like spennende å få med seg, og de viser hvor ulike vi som jobber her faktisk er.
- Øysteins favoritter
- Joachims favoritter
- Mikaels favoritter
- Øyvinds favoritter
- Kent Williams favoritter
- Kristians favoritter
Aller først starter vi imidlertid med prisen som henger aller høyest: «Beste enspilleropplevelse».
Beste enspilleropplevelse
BioShock
Det er kanskje stemningen som først og fremst definerer årets enspilleropplevelse for oss i Gamer.no. Vi følte oss så uhyggelig tilstede i en verden så fremmed, så mystisk og så forstyrrende at nysgjerrigheten tok helt overhånd. Hva har skjedd i Rapture? Hva kan jeg gjøre for å komme meg levende ut herfra?
I starten handler dette spillet utelukkende om spørsmål, men det tar ikke veldig lang tid før du blir belønnet med svar. Svar som bare gjør deg mer og mer forelsket i denne spillverdenen. Derfor er det hjerteskjærende når eventyret plutselig er over – vi vil ha mer!
BioShock er slett ikke feilfritt, men det er heller ingen en forutsetning for å levere et glimrende spill. Den spirituelle oppfølgeren til System Shock 2 leverer en helhetlig spillopplevelse av et kaliber vi sjeldent ser maken til. Dette er stor spillkunst.
Super Mario Galaxy
Utgitt på: Wii
Super Mario Galaxy er et enkelt spill å like – et spill det er lett å elske. Fra de herlig varierte og fantasirike brettene til den melisglasurdekkede grafikken er det et spill som oser av kvaliteter. Det elegante musikalske bakteppet og de sjarmerende seremonielle premieringsseksvensene gjør dessuten sitt for å lenke deg til skjermen og jakten på alle de magiske stjernene du trenger for å overvinne ondskapen og redde vennene dine.
Det som likevel definerer Super Mario Galaxy aller mest, og gjør det verdig en plass i historiebøkene, er den grunnleggende, sterke gledesopplevelsen man får av å bevege Mario rundt. Så energisk og kinetisk som dette kan altså 3D-plattformspill føles – hvis de bare gjøres riktig. Det er på tide for en og annen plattformspilldesigner å vende tilbake til tegnebordet. Med Super Mario Galaxy er lista hevet – nok en gang.
Portal
Utgitt på: PC, Xbox 360 og PS3
Når vi ser tilbake på spillkarrieren vår, er det alltid noen få titler som stikker seg ut. De fleste av oss her på Gamer.no har opplevd hundrevis av gode spill i løpet av livene våre, men noen få river seg løs fra mengden og sikrer seg en permanent frontplass i hjernens arkiver. Portal er et slikt spill, og det er mange grunner til dette.
For det første leverer Portal et nyskapende og friskt gameplay som tilbyr noe nytt og genuint spennende. Dessuten er spillet så gjennomført veldesignet og omhyggelig testet at det ikke går an å ta det for noe annet enn et Valve-produkt. Og kanskje viktigst av alt: Det har en heftig historie med tonnevis av glitrende humor og en av spillhistoriens mest sjarmerende figurer i rampelyset. Resultatet er en perle av et spill, som du må oppleve.
Beste konkurranseopplevelse
Team Fortress 2
Utgitt på: PC, Xbox 360 og PS3
Godt kamuflert under en småsøt og nesten latterlig overflate, lusker det vi i Gamer.no mener er årets beste konkurranseopplevelse. Den kvalitetsbevisste og prisbelønte staben i Valve viser nok en gang hvor skapet skal stå, og lanserer det som fortoner seg som en av de beste, mest velbalanserte og knivende førstepersonsskyterne siden Counter-Strike.
Klassiske og udødelige spillmoduser gjør sammen med en klassestruktur, som til tross for sitt svære spenn er ekstremt balansert, at spillerne oppfordres og tvinges til å operere som ett lag hvis de tenker å vinne. Ikke døm spillet på dets snodige, og for sjangeren, kanskje useriøse grafiske tilsnitt.
Team Fortress 2 mener blodig alvor, og i 2007 ble det hovedpensum for alle som liker sylskarp konkurranse og førstepersons skytespill.
TrackMania United
Utgitt på: PC
Det nøyaktige og fullstendig evnebaserte gameplayet gjør TrackMania United til det perfekte spillet for de som vil måle evnene sine med andres. Ved å fjerne kollisjoner mellom biler fra spillet har Nadeo i tillegg skapt en flerspilleropplevelse fri for frustrasjon, hvor det eneste som teller er hvor godt du gjør det i forhold til de andre spillerne på banen.
Hele spillet er sentrert rundt konkurranse med andre spillere, og selv den tradisjonelle enspillerdelen har i TrackMania United blitt til en utrolig kompetitiv flerspilleropplevelse, takket være systemet for onlinebaserte poengtavler for hver bane. Etter lang tids øving er du endelig klar for å prøve å ta en offisiell tid – klarer du å slå sjefen din eller komme inn i Norgeseliten? Eller kaster du sjansen bort på å overivrig krasje i første sving?
Halo 3
Utgitt på: www.spillverket.no/product.php?productId=45024">Xbox 360
Halo-serien handler for mange utelukkende om én ting: å skyte alt som skulle finne på å røre seg. Over både Xbox Live og lokalt nettverk er Halo 3 en testosteronbombe av plasmatiske dimensjoner. Halo 3 introduserer nye moduser, kart og mekanikker. Du kan skru sammen et spill som du vil helt ned til den minste detalj. Når dette er gjort kan du i tillegg lagre spillet som en film. En herlig måte å skryte overfor vennene dine om hvor flink du er – eller innrømme at du er en talentløs svekling.
I tillegg til dette har vi Forge, et genialt redigeringsprogram som lar deg gjøre om på regler og flytte rundt på våpen og utstyr underveis i spillet. Det viktigaste poenget av alle er selsagt at Halo 3 er mer morsomt enn noen sinne for skyttere med konkurranseinstinkt!
Beste samarbeidsopplevelse
Halo 3
Utgitt på: www.spillverket.no/product.php?productId=45024">Xbox 360
Det å samarbeide om å traske gjennom Halo-universet har alltid vært en av seriens sterke sider. Med Halo 3 har Bungie tatt denne opplevelsen et solid stykke videre, og lar nå opp til fire spillere ta del i moroa samtidig. Nå er det ikke bare et par kjekkaser på heisatur, men et helt lag med topptrente soldater med iskaldt stål mellom henda. Som alltid hever samarbeidet underholdningsverdien til spillet mange hakk, og man kan utvikle egne strategier for å takle forskjellige kniper og utfordringer.
Noe som gjør opplevelsen enda mer nyansert er hvordan hver spiller kan få sin helt egen rolle. Ulike spillere har ulike spesialiteter, og dette lar Halo 3 spillerne utnytte til det fulle. Utrust spillerne med ulike våpentyper, og du har et arsenal fienden vil ha store problemer med å hanskes med.
Bungie har ført samarbeidsmodusen et markert steg videre med Halo 3, og de fortjener utvikleren all mulig honnør for.
LEGO Star Wars: The Complete Saga
Utgitt på: www.spillverket.no/product.php?productId=82001">Xbox 360 og www.spillverket.no/product.php?productId=81998">PS3
Star Wars er nærmest en religion for enkelte, og det var nok ikke alle som jublet da Lego-klossene gjorde sitt inntog i dette universet. Bedre ble det vel neppe da man lagde spill av Luke Skywalker & co som plastikkfigurer. Til alt hell ble resultatet svært godt.
Det er veldig få spill som klarer å suge til seg alle aldersgrupper, og underholde barn like mye som voksne. LEGO Star Wars: The Complete Saga makter dette kunststykket. Ikke bare fordi det er uavansert og rendyrket moro, men også fordi det er et spill man opplever sammen.
Her kan nemlig to stykker samarbeide om å løse de mange store og små oppgavene i spillet. Det er kanskje ikke hjernetrim på høyt nivå, men The Complete Saga legger alltid opp til at to er bedre enn én. Dette er det perfekte familiespill.
Crackdown
Utgitt på: Xbox 360
Som et sømløst sandkassespill i Grand Theft Auto-stil har Crackdowns noe urealistiske tilnærming til politiyrket vist seg å være et svært godt spill, som meget mulig har gått under radaren til mange. Samarbeidsmoduser gir de fleste spill en ekstra piff, men når spillet i utgangspunktet stiller så sterkt som det gjør, er muligheten til å heve loven sammen med en venn svært fornøyelig.
Spillet lar deg forholdsvis sømløs invitere en venn inn i byen. Noen ganger for å assistere med et vanskelig oppdrag du ikke helt får til, andre ganger bare for å tulle rundt og lage kvalm, slik mange best benytter tiden i for eksempel Grand Theft Auto-spillene. Det var morsomt å leke i sandkassen som små, men det var ennå morsommere hvis bestekompisen tok med sine gravemaskiner og lekte sammen med deg.
Verste spill
Wing Island
Utgitt på: Wii
Årets aller traurigste opplevelse kom i form av flyspillet Wing Island. Hudson bommet her på de aller fleste felt: Styringen er banal og uinteressant, fartsfølelsen finnes ikke, grafikken er glorete – og alt sammen er over i løpet av tre timer.
Når vi i tillegg tar i betraktning de repeterende og dølle oppdragene, og det at Wing Island rett og slett gjør det kjedelig å fly, er det vanskelig å komme unna fiaskostempelet. Spillet er kanskje ikke direkte ødelagt, men sammenliknet med andre flyspill vi har prøvd er det likevel sjokkerende trist.
Hour of Victory
Utgitt på: Xbox 360
Et annet spill som får plass på listen ingen vil være på, er årets kanskje mest skabbefengte versjon av et førstepersonsskytespill. Hour of Victory er dårlig på det aller meste, men det feiler totalt på viktige punkt som spillmekanikk, orginalitet og evnen til å engasjere. Når du skal lage et skytespill basert på andre verdenskrig, spillsjangernes E-18, bør evnen til å tenke nytt være til stede.
Hour of Victory driter seg loddrett ut ved å være et forholdsvis kraftig markedsført fullprisspill som er like kjedelig og rutinebefengt som å vaske opp. Det finnes så mange gode spill på markedet at det er ingen grunn til å kaste bort tid og penger på et makkverk som ikke fortjener livets rett.
Genesis Rising
Utgitt på: PC
Det er ikke så alt for ofte et spill med mange nye og interessante ideer dukker opp. Enda sjeldnere kommer det spill som samtidig klarer å ødelegge alle disse ideene på en imponerende måte. Genesis Rising står stolt på pallen over årets verste og kjedeligste spill. Dette er en treig skilpadde, som på mirakuløst vis gir deg klaustrofobi i rommet.
Utviklerne prøver imidlertid å gi oss en litt ny vri på strategisjangeren, og har noen gode ideer – blant annet organiske romskip du kan oppgradere mens du er i kamp. Når dette tvinger deg inn i en meny som fjerner all kontakt med krigssituasjonen, faller alt sammen på rekordtid. Hvis du pakker inn dette i en forferdelig historie har du en sikker taper.