Feature

Spillåret 2004 - på godt og vondt

Ah, kan du kjenne det? Den emne, svimle smaken i munnen, som kun betyr én ting - du har forspist deg på bløtekake og sjokoladeis? Vel, etter en høst hvor vi knapt har fått åpnet munnen for den ene godbiten, før den neste presses inn, er det ikke bare du som kjenner deg mo i knærne og sigen i korsryggen.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Racing
ved Kristian Aasgård

2004 har på mange måter vært et spennende år for racing, uansett plattform. Flere klassikere har sett dagens lys, og så godt som hver racingsjanger har fått ett eller flere toppspill å glede seg over. Spesielt har det blomstret i rekkene blant arkadespill. Rally og rallycross er også godt representert. Gode asfaltracingsimulatorer har vi på den annen side sett for lite av.

Til PC var det planlagt at lovende GTR og Live for Speed S2 skulle komme før jul, men begge ble forskjøvet ut i det nye året. Samme skjebne led Gran Turismo 4 til PlayStation 2. Det kan med andre ord se ut til at 2005 blir et godt år for slike simulatorer. Ett relativt realistisk asfaltracingspill fikk vi likevel i året som var; TOCA Race Driver 2, som lot oss leke med alt fra små formelbiler til tunge lastebiler på en rekke virkelige baner. Etter mange måneder evner det fortsatt å underholde. I tillegg til de opprinnelige versjonene til PC og Xbox, kom det før jul også ut en utvidet versjon for PlayStation 2.

På rallyfronten er det mer å glede seg over, men et par av stortitlene er plattformeksklusive, slik at den enkelte kanskje ikke har like mye å velge mellom som det kan virke som. Xbox fikk Rallisport Challenge 2, en udiskutabel suksess, mens PlayStation 2 fikk WRC 4, også dette meget god tidtrøyte. Førstnevnte er langt fra realistisk, men leverer en solid dose action og underholdning. WRC 4 legger seg et lite hakk nærmere realisme uten å bli en rendyrket simulator, mens den som virkelig har en liten rallysjåfør i magen kan glede seg med Richard Burns Rally. Utilgivende og vanskelig, men med troverdig og realistisk fysikk. Spesielt fikk PC-versjonen mye positiv oppmerksomhet, men spillet kom også til de tre store konsollene. Godt ratt var imidlertid nødvendig for maksimal opplevelse.

Blant de mer urealistiske spillene har vi også blitt beriket med noen perler. Burnout 3: Takedown er etterfølger av en populær krasjefest, men likevel klarte det å overraske stort med sin spillbarhet, fartsfølelse og rendyrkede underholdningsverdi. Her belønnes du for så godt som alt politiet ville kastet deg bak lås og slå for. Heftige kollisjoner og livsfarlig kjøring står også på menyen i FlatOut, et helsprøtt spill hvor du får kjøre ekstrem rallycross med store amerikanske flak, eller delta i småspill som blant annet går ut på å slynge sjåføren lengst mulig gjennom frontruta. En annen positiv overraskelse var TrackMania, et enkelt, men avhengighetsdannende arkadespill med tydelig arv fra den gamle klassikeren Stunts. Helsprø baner bygges og halsbrekkende hopp og looper gjennomføres i rekordfart.

Året gav oss også et nytt spill i Need for Speed-serien; Underground 2, med mer av det samme som gjorde det første Underground-spillet til en kassasuksess: Raske biler, heftig styling og våt asfalt. Gjensyn fikk vi også med en annen tidligere suksess i OutRun 2, men selv om ånden fra urtiden ble bevart og utvalget av blodrøde Ferrarier var stort, kunne det ikke redde spillet fra en middelmådig karakter. Noen spill gjør seg enkelt og greit best i arkadehaller.

Lenge var det bare PC som kunne skilte med skikkelig gode ratt, men i begynnelsen av 2004 fikk vi en gledelig nyhet fra Logitech i form av Driving Force Pro til PlayStation 2. Rattet utmerket seg på flere områder, og kombinasjonen kvalitetsfølelse, god design og hele 900-graders sving gjorde det til en sikker vinner. I tillegg var det mulig å bruke det på PC også. Rattet ble da også belønnet med strålende kritikk og karakteren 9. Årets klart beste racingprodukt.

Det er mer enn litt vanskelig å rangere spill med så grunnleggende ulikheter som her. Rally og asfaltracing, simulator og arkade. Hvilket spill som er best for deg vil selvsagt være avhengig av egne preferanser, men i vår kåring har vi forsøkt å finne spillene som har gitt oss mest underholdning over lengst tid. De spillene vi kommer til å huske best, rett og slett.

7. Gran Turismo 4 Prologue (PS2)
Syvendeplassen går til noe som strengt tatt ikke er annet enn en stor demo, men som likevel evner å underholde stort. Gran Turismo 4 Prologue stiller abstinenser og beroliger når savnet etter det meget etterlengtede Gran Turismo 4 blir for stort. Gran Turismo 3 har lenge vært den ubestridte simulatorkongen på PlayStation 2, men Gran Turismo 4 Prologue gir oss løfter om bedre grafikk, mer troverdig fysikk, enorm variasjon og farlig mange timer med moro. I tillegg støtter spillet 900-graders sving med Logitech Driving Force Pro.

6. TrackMania (PC)
Kanskje et av årets mest overraskende titler. Fullstendig blottet for realisme og kompleksitet, men med dertil større porsjon lettilgjengelig spillglede. Ved å kjøre godt vinner du penger du kan bruke til å kjøpe byggeklosser. Disse kan du så bruke til å bygge dine egne baner hvor du kan finslipe ferdighetene eller utfordre deg selv, venner og fiender. Manglende kollisjonsdeteksjon lar mange kjøre mot hverandre samtidig, og relativt lave systemkrav gjør at du ikke trenger å gå til innkjøp av noen supermaskin. Enkel og avhengighetsdannende underholdning som passer for absolutt alle.

5. Richard Burns Rally (PC/PS2/Xbox/GC)
Akkurat når man trodde at verden var mettet med mer eller mindre lisensierte rallyspill fant Warthog ut at de skulle lage et basert på Richard Burns også. Mange stilte seg tvilende til om dette kunne bli noe bra, men når resultatet kom var det stemningen brått snudd. Richard Burns Rally er kanskje det mest realistiske og troverdige rallyspillet noen sinne. Vanskelig å mestre og avhengig av ratt, men vel verdt tidsinvesteringen og pengene.

4. WRC 4 (PS2)
WRC 4 klarer, som forgjengeren, å balansere godt mellom arkade og simulasjon. Banene er enorme og troverdige og bilene oppfører seg relativt realistisk, selv om fysikkmotoren er nokså tilgivende. Nytt for året er muligheten til å knuse andre over Internett, noe som er med på å forlenge levetiden betraktelig. Norske oversettelser er strålende gjennomført. Det føles helt riktig å kjøre med norsk kartleser. WRC 4 er årets eneste lisensierte WRC-spill, og eksklusivt for PlayStation 2.

3. TOCA Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator (PC, Xbox, PS2)
Spillet er kanskje ikke den ultimate racingsimulator slik tittelen lover, det finnes mer realistiske simulatorer der ute, men det er liten tvil om at det uansett er et knakende godt bilspill. Utvalget av kjøretøy og baner er enormt, og du får glede av en rekke ulike racingformer. Gjennom spillets gang leder du en sjåfør fra ukjent til superstjerne, og hvor godt du kjører avgjør hvilke tilbud og veier som åpnes opp for deg. Hvilke team og racingformer som frister mest er opp til deg å bestemme. Årets mest varierte bilspill, og en sikker vinner.

2. Rallisport Challenge 2 (Xbox)
Det første Rallisport Challenge-spillet ble tatt godt i mot, men årets utgave setter det kraftig i skyggen. Det er kanskje ikke helt realistisk, men farlig moro. Fartsfølelsen og tilgjengeligheten er upåklagelig. Selve rallymodusen er nok ikke helt på høyde med de rendyrkede rallyspillene, men dette er en pakke som inneholder langt mer. Bakkeracing, isracing og rallycross er blant de øvrige modusene du kan velge. I tillegg er flerspillerdelen over Xbox Live farlig underholdende, og gjør gjenspillingsverdien enorm.

1. Burnout 3: Takedown (PS2, Xbox)

Muligens årets råeste spill. Rått i alle ordets betydninger. Criterion Studios har skrudd sammen en fartsfest uten like, en krasjfest av dimensjoner. Kjør pedalen i gulvet i feil fil, krasj alt du makter, send fiendene i muren i et par hundre kilometer i timen, gjør så stor skade som overhodet mulig. Kort sagt: Her blir du belønnet for å gjøre alt du strengt tatt ikke bør gjøre bak rattet på en bil. Lyden er fantastisk, grafikken er mer enn god. I det hele tatt holder spillet en standard tett opp mot det perfekte. Noen mindre svakheter finner vi riktignok, slik som at det burde vært mulig å få se og lagre repriser av sine stunts, men det forhindrer ikke at vi velger å kåre Burnout 3: Takedown til årets beste racingspill. Gratulerer.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Siste fra forsiden