Skyteaction
De rene skytespillene har hatt et utrolig travelt år i år. Gamer.no har bevitnet alt fra smånumne kjedsommeligheter som Breed, GoldenEye: Rogue Agent, Conflict: Vietnam og Shellshock: 'Nam 67 til småtrivelige nesten-men-ikke-helt-kanonader som Armed & Dangerous, kill.switch og Max Payne for GameBoy Advance. Counter-Strike: Condition Zero gledet også enkelte fans da det kom, men var samtidig bemerkelseverdig uinteressant for de som aldri hadde latt seg innvie i terrorismebekjempelsen før.
Det skulle imidlertid også komme en rekke strålende titler dette året, og vi tar dem i stigende rekkefølge i vår kåring av årets skyteactionspill 2004:
11. Star Wars: Battlefront (PC, Xbox, PS2)
Idéen - et Battlefield-aktig flerspillerspill satt til Star Wars-universet - lå så opplagt i kortene at det nesten var rart LucasArts ikke tok opp hansken før i år. Vår anmelder kritiserte spillet for å ikke tilby en veldig variert spillopplevelse, men mente likevel at det stort sett var svært godt gjennomført. For Xbox-utgaven vanket det også ekstrapoeng, da denne typen flerspilleraction var noe helt nytt på den sortgrønne burken.
10. Painkiller (PC)
Den grotesk-humoristiske helvetesskyteren Painkiller fremkalte også blandede følelser blant gamerne der ute. Noen elsket spillet for dets frenetiske spillflyt og totale mangel på pretensiøsitet, andre opplevde det som kjedelig, og trakk fram id Softwares 1996-bauta Quake som et eksempel på et spill med mer variasjon i samme sjanger. Gamer.no lot seg villig underholde i de timene spillet varte, og kunne ikke annet enn å smile ut en åtter. En liten skål for det umiddelbare og ukontrollerbart morsomme, altså - og for muligheten til å spikre fiendene til veggen med trepåler, naturligvis.
9. Battlefield: Vietnam (PC)
Mars markerte den første måneden hvor det virkelig ble sving på sakene for actionskytertilhengerne. Først ut var Digital Illusions' slagmarkevolusjon Battlefield: Vietnam, som gav tusenvis av Battlefield-fans en ny krigsepoke å boltre seg i. Gamer.no innledet med at "Digital Illusions har her skapt et spill som er en ren fryd å spille i time etter time", og avsluttet følgelig med en meget sterk åtter.
8. Doom 3 (PC)
Doom 3 ble et av årets mest omtalte spill, og fikk sannsynligvis urettferdig mye pryl for sin noe gammeldagse spillflyt. Mange hadde forventet enda mer av id Software, og ble regelrett sinte da de fant ut at det som lå i bunn av spillopplevelsen, ikke hadde endret seg allverden siden Quake-tiden. De som visste hva de gikk til, kunne imidlertid nyte en visuell festopplevelse, med mange hektiske skuddvekslinger, stadig mer djevelsk uttenkte demonskapninger og mange klassiske våpen, i fred.
7. Joint Operations: Typhoon Rising (PC)
De gamle traverne hos Novalogic vendte tilbake med et smell dette året. Joint Operations: Typhoon Rising skulle ikke bare ta opp kampen med Battlefield-spillene, det tillot dessuten opp til 150 spiller per kart - samtidig. Vår anmelder var svært fornøyd, og konkluderte slik: "Når godt over 100 mennesker kjemper samtidig klarer Joint Operations å skape en gameplayopplevelse som er temmelig unik, og dette er definitivt ikke et spill du vil gå lei av med det første. Perfekt er det dog ikke - merkelig fysikk i forhold til kjøretøyene, en rekke småfeil og det faktum at det er litt vel lett å dø kan legge en viss demper på stemningen enkelte ganger."
6. Tribes: Vengeance (PC)
Irrational burde ha forstått det. Selv om spillet var ferdig i november, var det ingen god idé å slippe det i november. Maken til mediehysteri har vi sjelden før vært vitne til, og i alt snakket om de aller største titlene, var det virkelig vanskelig å få øye på dette tredje spillet i Tribes-serien. Synd, da spillet i seg selv var storslagent både i enspillerkampanjen og som flerspillerføde, og fikk vår anmelder til å dra fram uttrykk som "ren adrenalinrus" for å beskrive opplevelsen. Definitivt et spill å holde utkikk etter, da sviskete salg lett kan føre det raskt mot nedsatte, enda mer attraktive priser.
5. Unreal Tournament 2004 (PC)
Da Unreal Tournament 2004 endelig var klart til å løftes fra Digital Extremes' tegnebord og ut på verdensmarkedet, ble det møtt med jubel. En Mats Lindh sjeldent full av lovord kalte tittelen "spillet vi ville ha når Unreal Tournament 2003 kom på banen", konstaterte at "her er det mye man lar seg imponere av" og at spillet var "en investering som er verdt pengene, uansett om du allerede har forgjengeren eller har planer om å gå til innkjøp av en skikkelig flerspillerskyter for første gang". Ville spillet gå inn i historien med de store? Gamer.no mente det, og delte ut en strålende nier for både flott spillflyt og eksepsjonell varighet.
4. Far Cry (PC)
Årets første virkelige opptur kom i form av tyske CryTeks Far Cry. Med en grafikkmotor som imponerte de fleste, en lang enspillerkampanje og en interessant taktisk frihet i mange av oppdragene, måtte vi nok en gang grave blant de ypperste karakterene. Joachim Froholt lot seg henrive: "Far Cry er ikke den revolusjonen noen av oss så for oss at det kom til å bli, men det er likevel et av de beste skytespillene som har kommet på markedet i løpet av de senere årene. Gameplayet er utrolig tilfredsstillende, og føles langt mer intelligent enn i de fleste skytespillene på markedet."
3. The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (PC, Xbox)
August gav ikke bare rom for Doom 3. I skyggen av ids storverk lusket et annet effektfyrverkeri, basert på Riddick-filmene Pitch Black og Chronicles of Riddick. Forventningene var heller labre, men spillet hadde nok av driv, variasjon og spenning til å kapre en plass blant det aller ypperste Gamer.no har prøvd i år - på tross av en hovedperson ikke alle finner like fascinerende. Konseptet, som tar form idet du ledes inn i en granittblokk av et fengsel - Butcher Bay - er enkelt, men fengende: du må komme deg ut derfra, uansett hva det måtte koste.
2. Halo 2 (Xbox)
Det vil nok alltid være delte meninger rundt Halo-serien, i hvert fall i PC-leiren. Enkelte synes aldri å komme over noe så grunnleggende som at spillet styres med gamepad, og vil derfor heller aldri forstå hva alle maser sånn etter. For oss innvidde var høstens mest profilerte Xbox-tittel imidlertid et fabelaktig bekjentskap. En Øystein Furevik i spillekvivalenten til absintrus stotret frem som konklusjon: "Det er eit spel du ikkje greier å legge vekk, du vil ikkje legge det vekk, for det er ingenting du heller vil gjere. Historia er av episke proporsjonar, og om ikkje den fantastiske underhaldninga spelet byr på skulle vere nok, vil du bli sittande litt til berre for å få med deg kva som skjer. Halo 2 er magi, det er eit eksempel på at kvalitet slår kvanitet når som helst. Det har aldri vore ei betre tid å vere spelar."
1. Half-Life 2 (PC)
Hvis noe spill sto i fare for å knekke sammen under vekten av eget oppsvulmede forhåndshysteri, må det ha vært Half-Life 2. Spillet kunne ganske enkelt ikke bli alt hva alle hadde håpet på, og da det ble klart at Valves fagre ønsker om å bevege seg bort fra skriptingen som kjennetegnet deler av originalspillet, for det meste hadde måttet vike underveis, var det nesten med en viss lettelse vi konstaterte at jo da, selv Half-Life 2 var fortsatt bare et spill, oppdelt i nivåer og med et begrenset antall replikker fra hver person du møtte. Likevel: vi har aldri sett et spill så spekket med høydepunkter, slående vistaer, intense jaktsekvenser, kaotiske nær-døden-opplevelser og gode dialoger. Kristian Aasgaard konkluderte slik: "Det er ikke bare den verdige oppfølgeren til et av historiens beste skytespill. Det er et av historiens beste skytespill." Og med det deler vi ut prisen for årets beste skyteaction-spill.