Spill som Super Meat Boy, Minecraft, Bit.Trip Runner og mange andre har hatt stor suksess med å etterligne spill fra 80 og 90-tallet. Det som før skyldtes tekniske begrensninger har blitt et bevisst stilvalg - et alternativ til det fotorealistiske uttrykket som dominerer spill med store budsjett.
Denne gangen snakker Jostein Hakestad, Stian Askeland og Are Ness Fløgstad om utviklere som låner spillmekanikker, grafikk og lyd fra spillhistorien. Det er svært populært og vertene digger det, så lenge det gjøres bra.
Tilbake til røttene
Mega Man 9 og Mega Man 10 var tidlig ute med en retrostil, og er i følge Jostein også blant de beste eksemplene i hvordan det ble gjennomført. Her ønsket skaperne å gå tilbake til røttene og både utseende og kontroll nøyaktig slik det var i gamle dager.
Gutta forteller om sine favoritter innen retrospill og hvilke eldre spill utviklerne har latt seg inspirere av. Underveis får vi også høre hvorfor Jostein plages av at folk ikke vet forskjell på 8-bit og 16-bit når man snakker om audiovisuelle stiler.
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 68 episoder til nå, og her er de tre forrige:
Episode 68: MicroProse
Episode 66: Visste du at Pac-Man-spøkelsene har ulik kunstig intelligens?
Episode 65: Hvor gammelt bør et spill være for å bli kalt «retro»?
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.