Spillet omhandler skattejegeren Beni, som er på konstant leting etter rikdom. I øyeblikket er han på skattejakt i huler og gravkamre som tilhørte en teknologisk avansert sivilisasjon som ble kalt Tastan. Denne sivilisasjonen er nå utryddet, men de har etterlatt seg en rekke merkelige og høyteknologiske maskinerier, som uten tvil er verd svært mye på markedet.
Når Beni forstyrrer Tastanernes gravkamre blir han imidlertid møtt av en vokter - et hologram som styres av en avansert kunstig intelligens. Denne vokteren dukker opp flere ganger i løpet av Benis eventyr. Noen ganger virker hun vennlig og hjelpsom, og andre ganger er det rimelig klart at hun ikke har Beni sitt beste i tankene. Faktisk viser det seg etter hvert at hun har sin egen skjulte agenda.
I Sentinel: Descendants in Time får spilleren utforske åtte varierte 3D-verdener som presenteres ved hjelp av Jupiter-grafikkmotoren, som for eksempel ble brukt i det suverene skytespillet No One Lives Forever 2. Sentinel tilbyr et ikke-lineært gameplay og over 20 utfordrende gåter.
Sentinel: Descendants in Time blir utviklet av Detalion, som laget Schizm 2, og vil bli lansert i november 2004.