– Spill kan gjøre deg aggressiv

Men det er ikke volden som har skylden, hevder forskere.

Sinna fyr dette, men ikke på grunn av voldspill.
Shutterstock, maximinos

År etter år dukker det opp forskningsrapporter som treffer uliek konklusjoner om spill og forhold mellom spill og vold. Noen mener å ha funnet indikasjoner på at voldelige spill bryter ned de moralske stoppemekanismene, andre frikjenner den virtuelle masseslaktingen.

Dette gjør deg ikke så aggressiv – med mindre du sliter med kontrollene, da.

Nå mener forskere fra to institusjoner, University of Oxford i Storbritannia og University of Rochester i Amerika, å ha funnet en årsak til økt aggresjon blant spillere, men det har faktisk svært lite å gjøre med voldsinnholdet.

I stedet er det mestringern av spillet som trekkes frem som den avgjørende faktoren for om man går frustrert vekk spillsesjonen. Spill som var for vanskelige, eller spill der kandidatene ikke mestret kontrollene økte aggresjonsnivåene hos spillerne – helt uavhengig av som spillet innehold vold eller ikke.

Flere forskningsmetoder

Forskerne benyttet seg av totalt seks tester for å komme frem til resultatene, med flere metoder utformet for å justere spillerens spillopplevelse og å måle ulike grader av aggressjon etterpå. I den enkleste formen ble kandidatene rett og slett spurt om hvor aggressive de følte seg etter å ha spilt et utvalgt spill i 20 minutter. En litt mer utspekulert form for aggressjonsmåling gikk ut på å gi kandidatene muligheten til å bestemme hvor lenge spillere som skulle gjennomføre testen etter de måtte holde hånden i en bolle med kaldt vann.

Mestringsfølelse har mer å si enn vold.

Forskerne har også utviklet en ikke-voldelig utgave av Half-Life 2 for forsøk. I stedet for å plaffe ned fiendesoldatene er det nok å berøre fiendene, så forsvinner de. Denne utgaven ble brukt i tandem med den vanlige utgaven. Noen spillere fikk gå gjennom en opplæringsdel, mens andre ble kastet ut i det uten noen inngang.

Spillerne som ikke hadde fått en introduksjon til kontrollene og spillmekanikkene var de som ble mest aggressive av opplevelsen, heller enn de som spilte den voldelige utgaven.

Forskerne fra University of Oxford mener at denne metoden kan gi bedre svar enn metoder som ofte blir brukt for å måle aggressjon hos spillere – ofte blir slike studier målt mellom ulike spill som har forskjellig vanskelighetsgrad og mekanikker.

Frikjenner ikke voldspill

Universitetene tror at forskningsmetodikken skiller seg fra tidligere studier fordi fokuset ligger på strukturen og motivene bak spillingen. Det har vært vanligere å fokusere på de mer passive aspektene, slik som om det å se på voldelig innhold i spill gjør spillere opprømte eller er avstumpende.

Voldspill er likevel ikke helt frikjent, her representert av Soldier of Fortune II..

– Vi fokuserte på motivene til de som spiller spill, og fant ut at spillere har et psykologisk behov for å vinne i spillene. Dersom de føler at de blir hindret av kontrollene eller designen kan de ende opp med å føle aggressjon. Dette behovet for å mestre spillet var mye mer betydelig enn om spillet inneholdt volde, konkludere en av forfatterne bak raportene, Dr. Andrew Przybylski.

Les også
Anmeldelse:

De frikjenner likevel ikke voldspill basert på disse resultatene.

– Studien sier ikke at voldelige spill ikke påvirker spillerne, men indikerer at folk ikke dras mot å spille spill for å føle seg aggressive. Denne aggressjonen kommer heller ut fra det å ikke føle at man har kontroll, sier kollega Richard M. Ryan.

Annen forskning viser at en spillinteresse kan ha andre positive aspekter.
– Unge gutter spiller heller data enn å drive gatelangs »

Andre kilder: Daily Mail, BBC News

Siste fra forsiden