– Spill har unaturlig mange oppfølgere og nyversjoner

Super Smash Bros.-skaperen vil ikke at spillindustrien skal undervurdere kreativitet. 

Super Smash Bros. Brawl
Nintendo

Den tidligere Nintendo-gullgutten Masahiro Sakurai reflekterte nylig i sin faste Famitsu-spalte (via Polygon) litt om det å være i et dommerpanel på TGS, og om hvilket spill han og resten av dommerne valgte å premiere under messen i Tokyo. Sony Santa Monicas The Unfinished Swan fikk kemboprisen for design, noe Kyrby- og Super Smash Bros.-skaperen følte var et godt valg ettersom det er et spill ulikt alt annet.

Om ikke lenge kommer årets Call of Duty-spill.

Den japanske spilldesigneren ser på designprisen som et viktig tilskudd, og tror det hjelper på alle oppfølgerne og blockbusterspillene som preger spillmediet.

– Er det noen annen industri som lener seg så tungt på å bruke gamle verk om og om igjen? Sammenlignet med andre medier som film, teater, animasjon, noveller og tegneserier, er det en unaturlig overflod av serier og nyutgaver, synser Sakurai.

Spillmediet stiller krav

Grunnen til at det er slik tror han skyldes at spillmediet krever at spilleren lærer seg spillregler før man kan spille. Dermed blir terskelen for å prøve noe nytt og annerledes høyere.

– Derfor har spill som regel samme tilnærming til kontrolloppsett, og man kan vanligvis spille et spill ved å ta det man allerede vet og legge til en ting eller to, argumenterer han.

Nå jobber Sakurai med to nye Super Smash Bros.-spill.

Selv om Sakurai er tydelig i sin kritikk, føler han ikke for å kaste konseptet med stortitler under bussen. Alt han gjør er å peke ut at industrien behøver mer enn de største navnene for å være sunn.

– Gode spill trekker til seg fans, og om du har fans har du en fordel. Man prøver å bruke den fordelen til å gjøre spillet til noe større, men det betyr ikke at det er gangbart å unngå å innovere. Populære, velskapte spill fortjener skryt, men det samme fortjener også spill som har en unik kreativ gnist i seg. Det er det vi har dommere på messer til, og det ville ikke ha gått om det var en ren demokratisk prosess. Da ville alle ha stemt på kjente navn og tidligere bragder, tror Sakurai.

Lei av oppfølgerfokus

At Masahiro Sakurai ikke er videre begeistret for oppfølgere har vært kjent en stund nå. Spilldesigneren sluttet hos sin tidligere arbeidsgiver, HAL Laboratory, i 2003 fordi han så seg lei på oppfølger- og seriefokuset hos studioet.

Det er kanskje noe av grunnen til at fjorårets Kid Icarus: Uprising ikke får en oppfølger fra den velkjente designeren. For øyeblikket arbeider han med det nyeste innslaget i Super Smash Bros.-serien til Wii U og Nintendo 3DS. Det er ikke kjent når disse spillene kommer på markedet.

Siste fra forsiden