De svenske skaperne av grøsserspillet Amnesia: The Dark Descent, Frictional Games, har lagt ut en artig liten kuriositet på bloggen sin. Det viser seg nemlig at et av årets mest omtalte indie-spill, Gone Home, opprinnelig ble bygd i spillmotoren til Amnesia.
Lisensierer ikke ut motoren
Thomas Grip fra Frictional Games forteller at de fra tid til annen har fått spørsmål om lisensiering av deres egenproduserte HPL2-spillmotor, men at de alltid svarer nei på slike henvendelser. De har ikke noen god dokumentasjon for motoren, de har ikke tid til å drive kundestøtte og de vil generelt heller anbefale folk å bruke Unity eller UDK.
Gone Home-skaperne sendte i sin tid også en slik forespørsel til Frictional Games, og fikk et standard-nei i svar. Dermed endte amerikanske Fullbright Company opp med å bruke Unity for det ferdige spillet.
Men den originale prototypen for Amnesia-motoren har nå blitt tilgjengelig for nedlasting. Den er nok mest spennende hvis du allerede har spilt Gone Home, og dermed har noe å sammenligne prototypen med, men den representerer uansett et interessant innblikk i et spills utvikling.
Prototypen krever forøvrig at du har Amnesia: The Dark Descent installert.
Utforskningseventyr om uvanlige temaer
Gone Home er et førstepersons utforskningsspill der du spiller ei tenåringsjente som besøker familiens nye hus for første gang, etter et lengre opphold i Europa. Der finner hun huset tomt, og må forsøke å skjønne hva som har skjedd. Sentralt i det hele er mysteriet om lillesøsteren hennes.
Spillet stakk like godt av med karakteren ni i vår anmeldelse.
– Gone Home er en av de sterkeste spillopplevelsene jeg har hatt. Det er et spill jeg kommer til å huske, på lik linje med spill som Limbo og Journey. Man får en opplevelse ulikt stort sett alt annet, som tør å være annerledes og som tør å utfordre spillerne på en annen måte en mange andre, skrev en helfrelst Gøran Solbakken.
Les også: Årets IGF-finalister er kunngjort
Les også: Amnesia-skaperne vil skremme livet av oss igjen