Kommentar

De koselige spillene

Spill er eskapisme fra verden. Og verden har forandret seg

«I de senere år har vi sett gjenreisingen av koselig-spillene».

Animal Crossing: New Horizons er blant kosespillene som fronter den nye bølgen.
Arnfinn Pettersen / Nintendi
Vis mer

En del lesere vil huske dette: På slutten av nittitallet fantes det et spill som i vesten fikk tittelen Harvest Moon.

Premisset var enkelt: Du arvet en helt nedslitt gård og over lang lang tid, med dine egne hender og svette som om du var Isak i Markens Grøde, pusset du opp våningshus og bygde opp en lønnsom bisniss i primærnæringen. Gården din var naturligvis i utkanten av en befolket landsby, der du kunne snakke med de lokale, ta opp en quest eller to, og så gi presanger til noen frem til de ble så overveldet av din gavmildhet at de ble enig i å gifte seg med deg.

Høres kjent ut?

Stardew Valley har fengslet mange.
ConcernedApe

I de senere år har vi sett gjenreisingen av koselig-spillene. De der du sitter og pusler med noe for deg selv og kanskje slår av en prat med hun som driver pubben. Suksessen til Stardew Valley førte til et oppkomme av lignende spill som var sånn småsyssel med sakte mestring av dine omgivelser.

(Det ble spekulert i landbrukspressen om at gårdssimulator-spillene ville føre til en rekrutteringsboom innen jordbruk. Det var kanskje litt vel optimistisk.)

Animal Crossing er ikke et barnespill, det er et etter at barna har lagt seg spill. Switch er som kjent selveste foreldrekonsollen. Townscaper, som strengt tatt bare lar deg bygge en liten by, ble mer populær enn man skulle trodd. Utvikleren (en person) hadde oppdatering etter launch om at han måtte ta litt fri fordi han skulle ha pappaperm. Og at «Townscaper blew up a bit more than I expected». Ja, det gjorde det.

Jeg merker det i eget og andres Steam-biblioteker. Det dukker opp stadig mer koselig og rolig og puslete. My Time at Portia, Dorfromantik og Terra Nil tar opp noen timer.

Og jeg tror ikke det bare er fordi vi er blitt chill med den mer fremskredne alderen. Du har ikke like god reaksjonsevne når du pusher førti, det er mulig at man burde starte oldboys-liga for Overwatch og annet slikt, for all del. Men det burde ikke være nok til å drive oss inn i Stardew Valley-transe i fem timer i strekk.

Dorfromantik er et avslappende strategispill.
Toukana Interactive

En teori er at det er «inngangsbilletten» til gaming fra folk som ikke spilte før. Muligens litt. Men det er nok av oss andre også, som ser på lister over «wholesome and cozy releases for 2023». En sjanger for øvrig ganske dominert av indie-utviklere, som vi burde sette pris på.

Spill er eskapisme fra verden. Og verden har forandret seg. Nå er vi de første generasjonene som tror vi kommer til å få dårligere levestandard enn våre foreldre.

Jeg vet ikke helt hvor sterkt det appellerer til meg å skyte folk i krigen akkurat nå. Det er sånt man gjør når man har litt mer fremtidsoptimisme, litt mindre økonomisk krise og pandemi, og andre faktorer som kanskje gir oss noe mer å flykte fra.

Det er koselig i Stardew Valley. Det er aldri uår, så du slipper å forbanne tørken som Hamsuns Isak eller store deler av verdens befolkning for tiden. Du har en overflod av turnips i Animal Crossing og ingen strømregning. Jeg rydder opp etter økologisk katastrofe i Terra Nil.

Det er ikke like avslappende å knivstikke folk bakfra i Assassin's Creed lenger. Stadig mer Grimdark-greier i Warhammer 40k frister ikke.

I Strange Horticulture driver jeg en liten makaber blomsterbutikk og er fornøyd med hvordan bisnissen går. Ser det er et sushispill som gis ut snart. Det skal bli kos.

Kommentarer (7)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kelo
ett år siden

Jeg liker å spille online, men jeg vil gjerne spille mot dem i min alder. De i 30-årene eller 40-årene. Så jeg støtter veteran- eller oldboys-turneringer. Eller rett og slett causal online-spill (for dem over 30). 

Boing_80
ett år siden

Skribenten treffer blink når hun skriver at spill for mange er en virkelighetsflukt fra verden. Men det jeg synes er mest iøynefallende er hvordan gaming som fenomen har blitt mer og mer akseptert kontra det synet mange hadde på 90-tallet. Jeg er selv 43 år og elsker dataspill. Ikke online da jeg ikke takler "toxic communities" så jeg blir den ensomme karakteren som lager sin egen vei i spill. Innføringen av koselige dataspill indikerer for meg at kreativiteten blant spillutviklere er stor. Det er godt å kunne trekke seg tilbake fra en verden full av krav og forventninger til leken. Altfor mange voksne "leker" ikke lenger. Alt er konkurranse. Men leken er viktig og det tror jeg de koselige spillene klarer å få frem på en god måte.

Kaeso
ett år siden

Animal Crossing New Horizons må være det beste eksempelet på et "cozy game" som traff blink med utgivelsesdato i mars 2020. Jeg klokka inn 490 timer iløpet av året der alt var stengt. Er nå oppe i 800 og spiller det fremdeles en time her og en time der. 

Stardew Valley har jeg også rundt 1000 timer i. Noen ganger vil man spille for å slappe av, ikke vinne eller bli oppjaget. Alt til sin tid. 

Zeph
ett år siden
Boing_80 skrev (5 timer siden):

Skribenten treffer blink når hun skriver at spill for mange er en virkelighetsflukt fra verden. Men det jeg synes er mest iøynefallende er hvordan gaming som fenomen har blitt mer og mer akseptert kontra det synet mange hadde på 90-tallet. Jeg er selv 43 år og elsker dataspill. Ikke online da jeg ikke takler "toxic communities" så jeg blir den ensomme karakteren som lager sin egen vei i spill. Innføringen av koselige dataspill indikerer for meg at kreativiteten blant spillutviklere er stor. Det er godt å kunne trekke seg tilbake fra en verden full av krav og forventninger til leken. Altfor mange voksne "leker" ikke lenger. Alt er konkurranse. Men leken er viktig og det tror jeg de koselige spillene klarer å få frem på en god måte.

Mykje har skjedd sidan 90-talet. Folk i alderen som kritiserte gaming på den tida er gjerne gamere sjølve i dag, og spelverda ser veldig forskjellig ut no 20-30 år seinare.

Om det er flukt frå røynda for min del har eg aldri tenkt over, men det er uansett ein veldig fin hobby. Det er ikkje ofte eg leiker, så den timane med spel gjer godt.

Crooked Cracker
ett år siden
Boing_80 skrev (4 timer siden):

Skribenten treffer blink når hun skriver at spill for mange er en virkelighetsflukt fra verden. Men det jeg synes er mest iøynefallende er hvordan gaming som fenomen har blitt mer og mer akseptert kontra det synet mange hadde på 90-tallet. Jeg er selv 43 år og elsker dataspill. Ikke online da jeg ikke takler "toxic communities" så jeg blir den ensomme karakteren som lager sin egen vei i spill. Innføringen av koselige dataspill indikerer for meg at kreativiteten blant spillutviklere er stor. Det er godt å kunne trekke seg tilbake fra en verden full av krav og forventninger til leken. Altfor mange voksne "leker" ikke lenger. Alt er konkurranse. Men leken er viktig og det tror jeg de koselige spillene klarer å få frem på en god måte.

Dessverre så kan konkurranseinstinktet bringe frem det verste blant folk om det er i en fysisk eller virtuell setting. Selv liker jeg å spille online fordi det er noe unikt med å spille mot andre mennesker, både når det kommer til gameplay og den subtile interaksjonen med andre mennesker. Jeg forventer dog ingen sosial hyggestund, jeg muter all snakk og setter heller på en podcast eller lydbok mens jeg skyter, denger, råkjører eller hugger løs på andre spillere. Jeg finner denne varianten heller avslappende og eskapistisk nok. Det hender det tikker inn noe ufine meldinger fra både dårlige tapere og vinnere, noen ganger ignorerer jeg mens andre ganger så finner jeg det underholdene å svare noe kreativt artig tilbake som gjerne hinter til vedkommendes umodenhet.

 

Siste fra forsiden