For et par uker siden kom filmregissørene Steven Spielberg og George Lucas med kritikk myntet på spillmediet under et foredrag på USC School of Cinematic Arts. Variety skrev om de to kompisenes syn på fremtiden, blant annet også i spillsammenheng.
Spielberg føler at spill ikke har like gode muligheter til å fremkalle empati som film, med mindre det er snakk om en mellomsekvens.
– I det øyeblikket du plukker opp kontrolleren, skrus noe av i hjertet, og det blir til en sport, skal regissøren som står bak blant annet Saving Private Ryan og Indiana Jones ha fortalt.
Star Wars-pappa George Lucas var på sin side mer nøktern i kritikken, men mener at spill fremdeles har en lang vei å gå når det kommer til å fremmane empati for figurer. Han tror det neste store i spillverdenen blir et spill som henvender seg særlig til kvinner og jenter.
– Det vil bli en stor hit, og som et resultat vil det bli spillmediets Titanic, og alle vil lure på hvor dét kom fra. Nettopp fordi du har relasjoner i fokus i stedet for skyting, fortalte Lucas.
– Jeg ble sint
Under spillmessen Rezzed i helgen tok Drømmefall: Kapitler-skaperen Ragnar Tørnquist et oppgjør med særlig Spielbergs uttalelser. Dette melder Eurogamer.
– Det gjorde meg utrolig sint, fordi akkurat nå spiller jeg The Last of Us. Jeg skal ikke røpe noe, men begynnelsen i spillet legger opp til en fabelaktig følelsesmessig tilknytning. Du plukker opp kontrolleren, og hjertet skrur seg ikke av. Du føler deg derimot desperat, forteller Tørnquist.
Ikke overraskende er Tørnquist også svært positiv til spillmediets fremtid.
– Det er i spill at det eksperimenteres mest med historiefortelling akkurat nå. Ta Journey, for eksempel – et av de beste spillene jeg noensinne har spilt. Det forteller en fantastisk fortelling med bilder og lyd som du ikke kan få i en tv-serie, sier Tørnquist.
Positiv til tv-formatet
Dette er ikke første gang Tørnquist nevner tv-serier i spillsammenheng. I et omfattende intervju med Gamer.no tidligere i år fortalte han at han er en stor fan av formatet som TV tillater, og kalte det da for «historiefortellingsmedium nummer én.»
– Det handler om hvor godt figurer kan utvikles i løpet av en serie, og hvor mye tid som brukes på det. Vi ser på en måte på Drømmefall Kapitler som en lang sesong i en god HBO-serie, der du får god tid til å gjøre deg kjent med figurene. Du blir mer knyttet følelsesmessig i et slikt format.
For øyeblikket jobber han sammen med resten av Red Thread Games med å gjøre ferdig fortsettelsen i Den Lengste Reisen-sagaen. Drømmefall: Kapitler skal etter planen komme mot slutten av 2014, etter å ha greid å håve inn en drøss med penger fra velvillige spillfans via donasjonssystemet Kickstarter.
Les også: Sniktitt på Drømmefall Kapitler Les også: Intervju med Ragnar Tørnquist