For en liten stund siden fikk vi den endelige (og ikke særlig overraskende) beskjeden om at filmregissør Steven Spielbergs store EA-prosjekt var kansellert. Men på det tidspunktet visste vi fortsatt ikke særlig mye konkret om spillet, og hva vi hadde gått glipp av.
![](https://i.bo3.no/image/19098/spielberg_louiscastle_high-res.jpg?c=0&h=724&w=500)
Nå har nettstedet 1UP snakket med utviklerne og sikret seg massevis av informasjon om Project LMNO, som spillet het under utviklingen.
Der beskrives det som et «partner-basert førstepersons parkour-eventyr», som foregikk i en åpen verden og tok sikte på å skape et nært bånd mellom spilleren og en figur ved navn Eve. Hun ville hjelpe spilleren i kamp, men også vokse og forandre seg avhengig av hva spilleren gjorde.
I motsetning til vanlige høybudsjettsspill, skulle Project LMNO kun vare i to til tre timer, men til gjengjeld ønsket utviklerne å gi spilleren så mange forskjellige valgmuligheter at det skulle være fristende å spille det om og om igjen.
Det kan virke som det var de store valgmulighetene som skapte trøbbel. Utviklerne trekker frem et nivå som tok omtrent tre minutter å spille gjennom, men som hadde nok innhold til at man godt kunne holde på i 45 minutter og stadig oppleve nye ting.
I 2008 fant Electronic Arts ut at prosjektet hadde problemer, og gjorde store endringer. Mange av originalutviklerne måtte gå, og en ny produsent ble satt på jobben. Planen var så å gjøre spillet langt mer tradisjonelt, som et «Uncharted i Spielbergs univers».
Men dette skulle heller ikke vare. Samme år kom store endringer i EAs strategi. De kjøpte nettspillselskapet PlayFish for cirka 1,4 milliarder kroner, sa opp 1500 ansatte i sine mer tradisjonelle divisjoner og kansellerte en haug av prosjekter – inkludert Project LMNO.