Spielberg-prosjekt for ambisiøst

Det kansellerte spillet prøvde for mye på én gang.

For en liten stund siden fikk vi den endelige (og ikke særlig overraskende) beskjeden om at filmregissør Steven Spielbergs store EA-prosjekt var kansellert. Men på det tidspunktet visste vi fortsatt ikke særlig mye konkret om spillet, og hva vi hadde gått glipp av.

Spielberg og EA-produsent Lois Castle.

Nå har nettstedet 1UP snakket med utviklerne og sikret seg massevis av informasjon om Project LMNO, som spillet het under utviklingen.

Der beskrives det som et «partner-basert førstepersons parkour-eventyr», som foregikk i en åpen verden og tok sikte på å skape et nært bånd mellom spilleren og en figur ved navn Eve. Hun ville hjelpe spilleren i kamp, men også vokse og forandre seg avhengig av hva spilleren gjorde.

I motsetning til vanlige høybudsjettsspill, skulle Project LMNO kun vare i to til tre timer, men til gjengjeld ønsket utviklerne å gi spilleren så mange forskjellige valgmuligheter at det skulle være fristende å spille det om og om igjen.

Det kan virke som det var de store valgmulighetene som skapte trøbbel. Utviklerne trekker frem et nivå som tok omtrent tre minutter å spille gjennom, men som hadde nok innhold til at man godt kunne holde på i 45 minutter og stadig oppleve nye ting.

I 2008 fant Electronic Arts ut at prosjektet hadde problemer, og gjorde store endringer. Mange av originalutviklerne måtte gå, og en ny produsent ble satt på jobben. Planen var så å gjøre spillet langt mer tradisjonelt, som et «Uncharted i Spielbergs univers».

Men dette skulle heller ikke vare. Samme år kom store endringer i EAs strategi. De kjøpte nettspillselskapet PlayFish for cirka 1,4 milliarder kroner, sa opp 1500 ansatte i sine mer tradisjonelle divisjoner og kansellerte en haug av prosjekter – inkludert Project LMNO.

Ledige stillinger
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Allsider
14 år siden

Spielberg trenger vel ikke EA for å fortsette dette prosjektet? Han er jo steinrik.

Enceladus
14 år siden

Kan han ikke bare hyre inn en dedikert gjeng som lager et indie aktig type spill med samme utviklingsramme som Mount & Blade og Minecraft. Slike spill er jo vel så gode som de med millioner i utviklingsbudsjett.

Amored
14 år siden

"Oj, her har vi en ambisiøs person med en helvetes kompetanse. Han vil jo lage noe som virker møkkbra! Men vi suger for hardt til å kunne lage noe sånt. Vi må droppe det med en eneste gang!!!"

Sgt_Stilongs
14 år siden

Dette er vel en type spill som er veldig etterlengtet på spillmarkedet i dag. Et spill hvor man faktisk har mulighet til å endre hele opplevelsen og som får Fallout: New Vegas til å virke tradisjonelt linært på linje med Modern Warfare-spillene. Selv om det ikke tar lang tid å gjennomføre vil det åpne muligheter for andre lengre spill med kanskje mer innhold så fort man får oppleve hvordan dette virkelig fungerer, og hvor mye man selv får lyst å gjennomføre flere ganger for å se hva de forskjellige valgene fører til.

Siste fra forsiden