Feature

Indiestjerne snuser på norsk uglegutt

Spenning på gulvet

Et lite spill har raskt blitt en snakkis i San Francisco.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): En av spillstasjonene som var aller mest omsvermet på messegulvet på Game Developers Conference er faktisk delnorsk. D-pad Studio var nominert til beste visuelle stil under Independent Games Festival med sitt Owl Boy, og selv om spillet ikke stakk av med pris var oppmerksomheten rundt tittelen så stor.

Jo-Remi (t.v.) og Simon fra D-pad. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Pengefrelse?

Selv om man ikke har finansieringen på plass ennå, ser det så absolutt lyst ut for D-pad Studio. I forrige uke skrev vi om nyvinningen Indie Fund, der flere profiler innen bransjen (blant annet Ron Carmel, World of Goo) går inn og hjelper småspill med finansiering. Nå viser det seg at fondet har vist stor interesse for Owl Boy, og Carmels egne folk likte det de så da de fikk en spilltest.

Vi møtte Simon Stafsnes Andersen (23) og Jo-Remi Madsen (22) og slo av en prat mens vi testet Owl Boy. Gutta slår fast at responsen på plattformeventyret har vært over all forventning her i San Francisco. Andersen kom faktisk rett fra et av mange møter med interessenter for en prat med Gamer.no,

– Ja, responsen her borte har vært helt enorm. Bare det å være nominert til pris var fantastisk, og det er ikke noen nedtur at vi ikke vant. Ingen har vist noen interesse i Norge, og når vi kommer hit oppdager vi at spillet allerede har mange fans, sier Andersen til Gamer.no.

Og han understreker:

– Jeg har fått flere jobbtilbud på noen dager her enn jeg har gjort på de sju siste månedene. Kontaktbygging på en arena som denne er utrolig viktig.

Sjekk gameplay her.

I så måte kan Indie Fund bli helt sentralt, siden det fjerner behovet for en utgiver samtidig som den uavhengige utvikler får et sikkerhetsnett.

– Med en utgiver på ryggen har man et større press på seg og kan ikke være like kreativ, mens usikkerheten er stor som uavhengig utvikler. Man må finne en balanse og der virker Indie Fund å være en glimrende idé, fortsetter Andersen.

Fly og tenk

Hva er egentlig Owl Boy? Vel, du styrer en fyr med vinger, altså en uglegutt ved navn Otus. Det åpner selvsagt for uante muligheter, spesielt når dette krysningsvesenet også kan plukke opp ting og tang med klørne sine. 2D-spillet inviterer deg til å fly fra plattform til plattform oppover i et meget vakkert miljø i skyene.

Her skal du løse gåter, ta veivalg og snakke med de merksnodige folkene du møter. I dialogene kan du velge å svare vennlig, negativt eller med sinne. Disse valgene påvirker selvsagt hvilke respons og støtte du får fra folkene du prater med. Du kan også bruke folk til din fordel. Et eksempel er at du kan løfte opp en fyr som kan skyte, og dermed kan uglegutt klare nye oppgaver på sin ferd oppover.

Hei, som det går.

Vi får vite at historien og det grafiske i Owl Boy allerede er ferdig, og sistnevnte er en fryd for øyet. Her snakker vi om en visuell stil der pikslene er mer enn tydelige, og den nydelige kombinasjonen av friske blå- og grønnfarger skaper assosiasjoner til Sonic The Hedgehog og Super Mario Bros. 3 rent visuelt. Øyet koser seg når man spiller Owl Boy, noe som inviterer og motiverer til å utforske den vakre verdenen. I tillegg til å farte rundt utendørs er det også mulig å smette inn i hus og huler for å snakke med folk og få oppdrag.

Spillet har vært under utvikling i to år, og D-Pad har håper å få det ut PC og muligens Xbox Live i løpet av året – avhengig av at den nevnte finansieringen går i boks. Utviklerne har ikke noen kontorer, all jobbing foregår over internett – noe som er ganske pratisk med medarbeidere fra blant annet Norge og Canada.

Norsk ødemark

Nå er da også denne løsningen god, for pengestøtte i Norge kan de trolig se langt etter. Kanskje ikke så rart, siden industrien innenfor våre grenser nesten virker å bli mer og mer marginalisert (i hvert fall når det kommer til større utviklere) – til tross for støtteordningen fra Filmfondet.

– Jeg synes spillutviklingsmulighetene i Norge er en stor skuffelse. Dette er en gigantindustri og Norge som land gjør nesten ingenting. Det er helt tragisk, og det er ikke rart nordmenn i bransjen drar til utlandet, fortviler Andersen.

Spennende miljøer.

Og begrunner videre:

– Jeg synes Filmfondets bidrag er et fint initiativ. Men det betinger dessverre at man må drive i Norge og gjerne på norsk. Jeg forstår hvorfor de vil ha det slik, men det begrenser mulighetene til en liten utvikler.

Kollega Jo-Remi understreker at det er praktisk erfaring, prosjekttilhørighet og kontakter som gjelder om man vil jobbe i denne bransjen. Skolegang innen spillutvikling virker ikke å ha noen positiv effekt på kort sikt, i hvert fall når man snakker om en jobbsøkerprosess.

Gamer.no ble uansett nysgjerrig på mer når det gjelder Owl Boy, og skal vi dømme etter responsen på GDC er det bare et spørsmål om tid før spillet får finansieringen det fortjener. Når det kommer ut skal vi selvsagt sørge for at du får lese mer om hva vi mener om det ferdige produktet fra D-pad Studio.

Diskutér artikkelen i forumet

Siste fra forsiden