Førsteinntrykk

Game of Thrones

Spennende skråblikk på maktspillet i Westeros

Telltales tolkning av Game of Thrones begynner bra og blodig, men også litt tregt.

Telltale Games

Advarsel: Telltales tolkning av Game of Thrones er tett koblet til HBOs TV-serie og George R. R. Martins bøker. Både spillet og dette førsteinntrykket inneholder avsløringer som kan spolere opplevelsen for de av dere som har tilgode å oppleve universet. Du er herved advart.

Jurassic Park, Back to the Future, Wallace & Gromit, Sam & Max – listen er tilsynelatende endeløs, og til tross for at de kun har holdt på i litt over ti år, har Telltale rukket å bygge opp en ganske så heftig spillportefølje. Bare i år har de amerikanske eventyrmakerne vært innom fire forskjellige grener av moderne populærkultur, fra The Walking Dead og Fables, hele veien til Borderlands.

Siste tilskudd på stammen er tolkningen av det umåtelig populære Game of Thrones-universet, hvor fiktive figurer som Jon Snow og Daenerys Targaryen herjer TV-skjermer verden over hver eneste vårhalvdel. Når Telltale nå kaster seg ut i Westeros for aller første gang, er det som forventet liv, død og politiske intriger som står på tapetet, samtidig som man også får servert et spennende skråblikk på de konfliktene som preger George R. R. Martins vågale fantasyunivers.

And who are you, the proud lord said, that I must bow so low?

Du vet ingenting

Spillets første av totalt seks episoder, Iron From Ice, sparkes i gang er sted i nærheten av The Twins, sånn omtrent rett før The Red Wedding bryter løs innenfor borgmurene. Hvis den foregående setningen gir mening overhodet, tyder mye på at du er vel befaren i disse trakter, og da er det bare å fortsette. Hvis disse ordene derimot er nye for deg, er det nesten like greit å snu allerede nå.

Spillutgaven av Game of Thrones begynner nemlig der TV-seriens tredje sesong slutter, og hvis man vil unngå å få ting spolert for seg selv, har man kommet feil sted. Telltale gjør en dårlig jobb med å introdusere de mange aspektene ved A Song of Ice and Fire for potensielle nykomlinger, og utenom det aller viktigste, blir lite forklart. «Hvem er egentlig disse Stark-folkene? Hvorfor blir plutselig alle jeg elsker drept i et brutalt blodbad? Hva for et sykt og barbarisk sted er dette?»

Selv har jeg sett alt av TV-serien, og litt attåt, men samme hvor interessant historien som faktisk fortelles her er, har jeg vanskelig for å se for meg at de som ikke har kjennskap til universet fra før vil få noe glede av Telltales tolkning. Det var annerledes med The Walking Dead – zombier og verdens undergang er liksom noe alle kjenner til, ingenting å forklare.

Zombier og verdens undergang er liksom noe alle kjenner til, ingenting å forklare.

Samtidig kan jeg også forstå hvorfor utviklerne har gjort det slik med Game of Thrones: Det er tross alt en svært dyp og kompleks fantasyverden som ligger til grunn for opplevelsen, og det å lage en konflikt og et handlingsforløp som ikke involverer de største husene og intrigene i universet, ville neppe engasjert mange. Sånn sett er det greit at de henter en del fra bakgrunnsmaterialet.

Historien som faktisk fortelles i denne utgaven av Game of Thrones er derimot ikke hentet fra noe sted – den er splitter ny, noe som bidrar til å holde spenningen i live hele tiden. Hvem som kommer til å overleve, og hvem som vil dø, er spørsmål jeg stadig stiller meg i løpet av åpningsepisoden, og tror du jaggu ikke Telltale vet hvordan de skal besvare det på grusomst tenkelige måte?

En familie splittet av krig.

Ekskongen i nord

I hovedrollene står i hvert fall den staute Forrester-familien, en slekt som såvidt blir nevnt i bøkene, men som nå altså skal tre inn i rampelyset. Både politisk og geografisk hører Forrester hjemme et stykke langt nord i Westeros. Her har de i årevis hatt tilnærmet monopol på jerntrærne som vokser på kontinentet, men denne dyrebare ressursen blir fort en byrde når store deler av Stark-slekten stryker med tidlig i episoden, hvorpå Forrester-huset står uten beskyttelse fra resten av kongeriket.

Les også
Anmeldelse: Game of Thrones
Mira Forrester holder til i King's Landing.

Historien preges av like deler dramatikk og action, og fra første stund føles Iron From Ice som en ekstra lang episode av TV-serien – alt fra en egen versjon av seriens vignett til oppdelingen av scenetid, som spres jevnt utover tre ulike figurer, er med på å stadfeste likhetene til HBOs storsatsing. Og det fungerer, selv om tempoet av og til føles noe tregt, til tross for flere action- og «quick-time»-sekvenser spredt utover.

Det gjør også denne karen.

Når episoden er så lang som den faktisk er, skulle jeg nemlig sett at handlingen ble sparket i gang mye raskere, men dette første avsnittet bærer helt klart preg av å være nettopp det: første avsnitt. Ting må etableres og folk må få lov til å vise seg fram.

I løpet av episoden får vi derfor sett flere ulike deler av Westeros' hierarki, fra de kongelige saler i King's Landing til de brutale metodene Bolton-huset setter til livs på landsbygda. For å få til dette blir handlingen presentert fra tre ulike synsvinkler, først viaden barske våpendrageren Gared Tuttle; deretter fra ståstedet til den blivende Forrester-sjefen, Ethan; før troppen rundes av med ungjenta Mira Forrester.

Det er først og fremst sistnevntes brorpart av fortellingen som knytter spill og serie sammen, da ved å vise oss et kjent fjes eller tre. Det er nemlig i hovedstaden de fleste kjentfolkene holder til, og når man ikke leker tjenestepike for Margaery Tyrell, er man pent nødt til å slikke Cersei Lannister oppetter ryggen.

Sedvanlig Telltale

Dette gjør man som forventet ved å trykke på ulike dialogvalg når spillet krever det, og utviklerne har nok en gang gitt deg stor frihet i hvordan du skal uttrykke deg. Jeg ble blant annet svært var på hvordan jeg burde oppføre meg som ny herre i Forrester-huset, og det å skulle være både god og rettferdig, men også klok og streng ble en tilsiktet vanskelig oppgave.

Hva skal man liksom gjøre?

Når alt kommer til stykket betyr handlingene dine fortsatt ikke spesielt mye utenfor det som skjer akkurat der og da, men det hadde jeg vel forventet på forhånd. Når man har fulgt med på denne utgaven av Telltale i tre år, har jeg omsider funnet meg til ro med deres måter å lure spillerne til å tro at de har noe de egentlig skulle ha sagt. Det er kanskje kynisk, men når alt er sagt og gjort er det én historie som skal fortelles, ett utfall som kommer til å dominere.

En annen ting jeg har begynt å forvente av Telltale, er det faktum at spillmotoren deres ikke har holdt seg spesielt godt opp gjennom årene. Stive animasjoner er kanskje den største synderen, men også annet grafisk grums får sin tid i rampelyset.

Ellers er dette en stilig videreføring av det visuelle preget fra TV-ruta, og man drar fort kjensel på ulike steder, folk og gjenstander på tvers av Westeros. Alt formelig skimrer i herlig diffuse farger og skygger, og den faste Telltale-streken lever godt videre her. Bakgrunnsbildet har derimot ikke gått uforandret, og ved å legge et slags filter over alt som ikke er viktig, har utviklerne skapt et spennende grafisk uttrykk, som krever litt tilvenningstid. Når man først får tid til å beundre det, er resultatet gripende vakkert.

Det samme gjelder for måten de har valgt å presentere de tidligere nevnte fjesene fra TV, og mitt forhold til den digitale Peter Dinklage går fra urovekkende bisart til helt overlevelig i løpet av episoden. De ligner, men samtidig er det så ulikt at man blir tatt litt på senga. Stemmene er derimot på plass, og det er flott at Telltale har klart å samle inn de originale skuespillerne – universet blir øyeblikkelig mer levende på denne måten.

Inn i solnedgangen, inntil videre.

Konklusjon

Telltales versjon av Game of Thrones sparker i gang med en av de mest brutale sekvensene i seriens historie, og klarer med det å stadfeste seg selv som et godt alternativ til HBOs storsatsing. Samtidig er det viktig å merke seg at man antagelig bør ha sett en del av TV-serien hvis man faktisk skal forstå noe av det som skjer på skjermen. Det er antagelig ikke umulig å tolke situasjonene i noenlunde rett retning, men jeg vil likevel sterkt fraråde nykomlinger fra å begynne sin reise gjennom Westeros her.

Har du derimot kjennskap til universet er det herlig forfriskende å vende tilbake til dette barske fantasyuniverset, mye takket være spillets hovedrolleinnehavere. I rollen som den tidligere ukjente Forrester-familien får man nemlig kjenne tronespillet på kroppen, og det å måtte manøvrere seg rundt i dette politiske marerittet er både spennende og forunderlig.

Figurene man møter er på samme måte av det interessante slaget, og selv om det tar litt tid å venne seg til de digitale utgavene av Cersei, Ramsay Snow, Tyrion og Margaery Tyrell, settes det pris på at Telltale har hentet og videreutviklet innhold fra bøker og TV.

Som et resultat føles dette som en helt egen, men samtidig essensiell sesong av Game of Thrones, og når man likevel venter innbitt på TV-programmets femte avsnitt, er dette mer enn nok for å holde deg opptatt inntil videre.

Telltale tilbyr også andre eventyrspill: Tales From The Borderlands er en serie som skal gå parallelt med Game of Thrones, mens The Walking Dead nettopp ferdigstilte sin andre sesong.

Gamer.no setter ikke karakter på enkeltstående kapitler i episodebaserte spill. Vi publiserer i stedet et førsteinntrykk av åpningsepisoden, og kommer tilbake med anmeldelse av hele sesongen når alle episodene er ute.

Siste fra forsiden