Eventyrsjangeren har alltid hatt en egen plass i mitt hjerte. Det roligere tempoet og alt fokuset på figurtegning og historie har gjort sjangeren godt egnet til å dekke de litt mer litterære behov hos meg, samtidig som den udiskutable sjarmen i spill fra Infocom, Cyan Worlds eller Lucasarts fortsatt er mangelvare i dagens spillindustri. Mange selskaper er riktignok svært flinke til å skape flotte verdener, men når man bare ser dem i forbifarten, mens man skyter ned horder av fiender, blir det vanskeligere å ha verdenen i seg selv om hovedattraksjon.
Da Gamer.no besøkte Games Convention nylig var det derfor naturlig for meg å ta en nærmere titt på en rekke eventyrspill som er på vei.
So Blonde (DS, PC, Wii)
Utgivelsesdato: 26. september 2008 (PC), 2009 (DS, Wii)
I det sol- og sødmefylte So Blonde er settingen noe for seg selv. Miljøene du besøker minner om spill som Monkey Island, men i hovedrollen finner vi en blondine så overfladisk og dum at det danner grunnlaget for mye av humoren – samtidig som spillet også får en annen personlighet enn apeeventyrene fra fortiden. I løpet av spillet oppdager kanskje blonde Sunny nye sider ved seg selv?
Av uviss grunn har det tatt lang tid for PC-versjonen å komme seg til britiske og skandinaviske spillhyller, selv om koden har vært klar lenge – men nå er den på trappene. I tillegg har franske Wizarbox og tidligere Revolution-ansatt Steve Ince begynt arbeidet med versjoner for DS og Wii. I disse nye spillene er vinkelen en annen enn i PC-utgaven, slik at spillere som alt har spilt gjennom denne fortsatt vil kunne ha glede av de nye versjonene.
Det vi så av So Blonde på messen var lovende. Grafikken i spillet er god, og allerede nå så Wii-versjonen ganske ferdig ut, i hvert fall de delene av spillet som ble vist fram. DS-versjonen ble ikke vist fram. Det er litt vanskelig å si hvor appellerende sluttproduktet vil bli, men foreløpig er So Blonde helt klart et spill å holde øye på.
Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy (DS)
Utgivelsesdato: 4. kvartal 2008
Når verdens mest kjente litterære detektiv nå endelig tar turen til DS, er det i form av en nyutgave av PC-spillet The Mystery of the Mummy fra 2002. Jeg har ikke spilt originalen, men DS-versjonen foregår fra Sherlocks egne øyne, og man klikker seg rundt gjennom en gammel herskapsgård ved å trykke pennen mot skjermen. På hvert sted du kan stå, kan du kikke deg 360 grader rundt, og slik skapes en illusjon om et tredimensjonalt rom – omtrent som i spill som Zork: Grand Inquisitor eller Myst III: Exile.
Den tidlige versjonen av spillet vi så var foreløpig ikke helt overbevisende. Kontrollene bød på enkelte problemer, og det var ikke alltid like enkelt å vite hvor man kunne trykke for å få en reaksjon. På PC løser man gjerne dette ved å endre pekerikonet når musen beveger seg over noe interaktivt, men dette kan naturligvis ikke gjøres på helt samme måte på DS. Her vil utviklerne hos Frogwares måtte jobbe frem en bedre løsning.
Oppgavene fra spillet vi så var heller ikke av spesielt spennende kaliber – men som konsept er Mystery of the Mummy spennende, og vi avskriver det ikke helt enda.
Runaway: Dream of the Turtle (DS, Wii)
Utgivelsesdato: 26. september (DS), 15. oktober (Wii)
Oppfølgeren til småartige Runaway kom på PC tidligere i år, og nå er det snart klart på DS og Wii. På Games Convention hadde Focus Interactive tilgjengelig spillet for DS, og her er det mye som tyder på en morsom og uhøytidelig eventyrstund. Som før er det eksnerden Brian og strippersken Gina som står i sentrum for begivenhetene, og som før virker historien noe umotivert, om enn festlig nok. Etter en ubeleilig (og akk, så typisk) flystyrt over en karibisk øy blir livet brått litt mer komplisert for den usannsynlige duoen.
DS-versjonen av spillet er noe i nærheten av en direkte portering, men det er ikke åpenbart hvorvidt dette er en god idé eller ei. Siden DS-skjermen er så mye mindre har utviklerne nemlig måttet implementere en zoom-mulighet – og det å måtte zoome over hver enkeltskjerm for å utforske dem virker litt mer krøkkete enn det kunne ha vært om utviklerne tok seg bryet med å tegne skjermene på nytt igjen.
På den annen side er spillet teknisk glimrende, med masse detaljer og øyesnask, og jeg ser for meg at dette blir en ganske trivelig opplevelse alt i alt – omtrent som PC-spillet, med andre ord.
Last King of Africa (DS)
Utgivelsesdato: 4. kvartal 2008
Benoit Sôkal er et navn de fleste nok kjenner best fra hans arbeid med Syberia-spillene, men illustratøren satte også sitt preg på Amerzone fra 1999, Paradise fra 2006 og Sinking Island fra 2007.
Last King of Africa er det første eventyret fra denne kanten på DS, og en omarbeidet versjon av PC-spillet Paradise. Du trer inn i rollen som Ann Smith idet hun er på vei for å møte sin døende far, som tilfeldigvis også er kongen av det fiktive landet Maurania. Flyturen til Afrika ender imidlertid med en styrt (som vanlig) – og det eneste som kan hjelpe Ann ut av det opprørerokkuperte området hun har styrtet i, er hennes kløkt.
Som vanlig med Sôkals spill er det grafiske uttrykket forseggjort og spennende, men i den versjonen vi prøvde på Games Convention var det vanskelig å få noe godt inntrykk av resten av spillet. Utviklerne hos White Birds vil gjøre klokt i å jobbe mer med grensesnitt og brukervennlighet, men gjør de det, kan dette bli en godbit – for både bilde og musikk er tiltalende saker allerede.