Landet med de tusen byer
Dine eventyr i Spells of Gold kommer til å føre deg over hele 30 forskjellige verdener. Imponerende tall? Utvilsomt, men fallgruven her er å ende opp med en spillverden, eller i dette tilfellet spillverdener, som alle ser helt like ut. Spells of Gold har foreløpig en noe monoton grafikkstil, og stortsett hvert eneste område er likt det forrige. Likevel bør det nevnes at spillet ikke er klart for lansering før i slutten av juni, og mye kan forandre seg innen den tid. For øvrig er hver eneste verden koblet sammen via magiske portaler, og spilleren kan bruke disse som han selv vil. Likevel eksisterer det en rekke forhåndsregler for hvilke du kan besøke, og noen må en lete etter for å kunne ta i bruk. Hver verden har mellom to til seks byer, som består av en rekke bygninger en kan gå inn i. I kontrast med de fleste rollespill, der i blant Dink Smallwood eller for den saks skyld Baldur's Gate-spillene, får en ikke kontrollere figuren sin rundt innenfor disse. I stedet får en opp et bilde av bygningens interiør, i kjent Might & Magic-stil.
Her har du tilgang til en meny bestående av forskjellige knapper som varierer fra hvilken bygning du er i. Er du hos en handelsmann vil du kunne se gjennom varene, og kjøpe det du vil ha, eller selge det du vil kvitte deg med. Noen av byene krever inngangspenger, og de fleste sliter med banditter på utsiden. Disse står som oftest klar til å kaste seg over deg, men hvis du ønsker å unngå konfrontasjon, har du mulighet til å bestikke dem til å senke sverdet sitt og la deg være. Gjør deg selv en tjeneste, likevel, og fjern disse sivilisasjonens avskum fra verdens overflate, og selg nyrene deres hos slakteren. Selv om verdenene i seg selv foreløpig er litt monotone grafisk sett, har hver verden sin egen kultur med en unik lydopplevelse. Også gjenstandene som er tilgjengelige i hver verden kan være forskjellig fra en annen, og derfor blir ofte handel mellom verdenene satt pris på blant de fleste innbyggerne i byene. Gjenstander generelt i Spells of Gold mangler det ikke på. Omtrent 2000 gjenstander er tilgjengelig i følge utviklerne, og disse varierer mellom alt fra bananer til bloddekte sverd.
Det eksisterer f.eks. mange forskjellige typer våpen, laget av forskjellige typer materialer slik som bronse, jern og sølv. Hvert av disse gir spilleren forskjellige egenskaper hvis en bruker dem sammen med andre gjenstander - noe som utgjør tusenvis av kombinasjoner. En annen særdeles viktig sak når det gjelder rollespill, er å kunne se fruktene av ditt arbeid gjenspeilet på din figur. Hvis du endelig får råd til diamantsverdet du har spart til i fjortenhundre timer, ønsker du naturligvis å kunne se dette i hendene dine når du besøker tilholdsstedene til dine mange fiender. Det samme gjelder hatter, rustninger, sko, og så videre. Figurene i Spells of Gold er derfor delt opp i tolv forskjellige deler. Tar du på en hanske i jern, og en hanske i bronse, vil disse se forskjellige ut på skjermen, noe som er spesielt givende i et rollespill.
Grafikken i Spells of Gold bør utvilsomt havne under betegnelsen "utdatert". Likevel har spillet en viss stil som skinner godt gjennom, og dette er med på å forsterke den oppfatningen om at dette spillet trolig vil være tiltalende til de øvrige rollespill-tilhengerne. Spillet ses fra en isometrisk synsvinkel, nesten identisk med den vi finner i Dink Smallwood, og den grafiske kvaliteten på miljøene er generelt bra. Spillet slakker kanskje litt når det gjelder figurene, men dette er for øvrig umulig å unngå på grunn av synsvinkelen. Uansett, Spells of Gold er et spill en overhodet ikke spiller for grafikken. Hvis du ender opp med å finne noe tiltalende i dette spillet, er det temmelig sikkert en eller annen del av gameplayet som du måtte finne interessant.
Rollespill for rollespillere
Utviklerne fortalte nylig i et intervju at de er omtrent ti mennesker som jobber med dette spillet, hvor fire av dem jobber fulltid, mens resten er så og si freelancere. Det er klart at kvaliteten i Spells of Gold gjenspeiler dette, uten at det kun skal være negativt. Spillet har en sjarm over seg, det skal en ikke se bort fra, men det er klart allerede nå at dette blir et spill som formodentligvis kun vil spilles av rollespillere. Det er forholdsvis lite action inne i bildet, og det burde nesten være en slags advarsel for Diablo-tilhengere klistret på pakken. Dette er ingen Dungeons & Dragons-tittel, og skattejaktene ned i klamme fangehull har blitt byttet ut med godsnakking over kjøpmannsdisken. Naturligvis har utviklerne passet på å kaste litt kamporientert gameplay inn i spillet, og de magifrelste spillerne vil også kunne finne sin nisjè i Spells of Gold.
Det er viktig å slå fast at spillet trolig ikke kommer til å være på toppen av ønskelisten blant de fleste av våre lesere, noe som formodentligvis kan være litt synd, for på mange måter går Spells of Gold tilbake litt i tid, en tid hvor rollespill ofte skulle være nøkterne, jordnære, og simple - en stallgutt var en stallgutt, og det skulle en spille! Hvem trenger egentlig helter til å redde verden? Det finnes kanskje ikke noe simplere liv enn en handelsmann i Spells of Gold, men hvis en passer på å mikse litt av de to andre karrierevalgene, er det utvilsomt potensiale for litt spenning, også i dette spillet. Det er likevel trygt å si at omtalene av dette spillet kommer til å være av en voldsomt blandet karakter, og for å være ekstra trygg bør du utvilsomt ta en titt på disse før bestemmer deg for å bli en magikastende, pengegrisk kriger. Dette blir en tittel for spesielt interesserte - et rollespill for rollespillere.