Sniktitt

Spells of Gold

Husker du Dink Smallwood? Det lille, søte, men likevel ukjente rollespillet fra det minst like ukjente selskapet RTSoft? Det noe uvanlige rollespillet Spells of Gold bør havne i samme sjanger, med et noenlunde likt kontrollsystem, og nesten identisk grafikk. Likevel er det et spranghopp mellom de to, da Spells of Gold er noe så uvanlig som en handelsimulasjon krysset med rollespill-sjangeren.

Side 1
Side 2

I likhet med Dink er spillet forholdsvis ukjent, og kan ved første øyenkast virke ganske utdatert og ukommersielt. Mange action-orienterte rollespillere vil nok skyves vekk fra denne tittelen pågrunn av dens fokus på handel og reising. Likevel vil nok mange ekte rollespillere oppleve ideen som morsom, og kanskje til og med litt spennende. Finnes det trossalt noe bedre enn å legge ut på landeveien med lommen full av gullmynter, uten å vite hvor veien vil føre deg?

Et utradisjonelt rollespill
Spells of Gold kan absolutt ikke settes i bås. Det finnes trolig ingenting lignende av nyere dato, noe som for øvrig kan være positivt, men også negativt. For det første eksisterer det ingen form for figuroppsett i begynnelsen av spillet, noe nesten diskvalifiserer det som et rollespill allerede der. Likevel har du et sett med statistikker og egenskaper, og så fort en kommer inn i spillet mangler det ikke på tall og teknikker som møysommelig definerer din figurs personlighet. Poenget er det at du ikke kan skape figuren selv fra begynnelsen av, og derfor blir spillopplevelsen forholdsvis lik hver gang du spiller. Likevel har du muligheten, etter hvert som spillet utarter seg, å følge tre forskjellige karriereveier.

Disse er henholdsvis krigerens, magikerens og handelsmannens vei. Det er hva du gjør og hva du studerer som baner vei for deg innenfor en eller flere av de tre veiene. Bruker du f.eks. tiden din på å pløye gjennom alt som kan krype og gå, mens du investerer dine studentpoeng på kampegenskaper, vil du gradvis bli en bedre kriger og dermed nå et høyere erfaringsnivå innen yrket. Bruker du derimot tiden på å grille fiendene dine ved hjelp av flammeballer, eller paralyserer dem med en av de mange trylleformlene, vil du gradvis bli en bedre magiker. Du kan reise til forskjellige templer, hvor du kan betale for å studere flere trylleformler. Også her må du investere studiepoeng. Det samme systemet gjelder den siste karriereveien, handelsmann.

Du kan investere dine studiepoeng i en rekke egenskaper som er relevante for reising og handel. Studiepoeng akkumulerer du over tid, og disse kan du f.eks. gjenvinne ved å ta en liten høneblund på en eller annen taverna. Historiemessig er spillet noe diffust, i hvertfall i begynnelsen. En kan egentlig gjøre hva en vil, og alle veier leder mot forskjellige mål. Likevel ligger det en liten bakgrunnshistorie og lurer, og spilleren vil etter hvert få en oversikt over verdens historie, og universets skapelse. Det eksisterer også en skyggelagt historie om en mørk allianse, og spilleren kan naturligvis ta rollen som "Den Utvalgte", for deretter å kjempe i kampen mellom det gode og det onde. En relativt klassisk løsning blant rollespill.

Etter hvert som ditt erfaringsnivå stiger, kan du velge å investere poeng i de forskjellige statistikkene dine, slik som styrke, intelligens, viljestyrke, karisma, og så videre. Som magiker vil du kunne fordype deg i forskjellige magiskoler, slik som element-magi (luft, brann, vann og jord), kaos-magi, balanse-magi, og så videre. Du kan lære alle trylleformlene innenfor noen magiskoler, mens andre krever at du må velge. Du kan f.eks. ikke velge å studere både kaos-magi og balanse-magi, da disse står i konflikt med hverandre. Spillet sporter også et omfattende gudesystem. Det er totalt fem forskjellige guder: Oterion (krigsguden), Balaor (magiguden), Joella (naturgudinnen), Tennara (nattgudinnen), og Enaryth (handelsguden).

Selv om du har mulighet til å følge dem alle, og f.eks. kan be til dem i forskjellige templer, bør det være klart at ikke alle gudene er på godfot med hverandre. For å skaffe deg gudenes velvilje kan du altså velge å be i den gudens tempel. Herfra kan du også ta på deg en rekke ulike oppdrag som vil sette deg i høyere rang hos den guden. Noen tilbyr også spesielle trylleformler, og derfor kan det lønne seg å bruke litt ekstra tid på en av dem. Nå er ikke spillet utelukkende bygd på magi og kamper, snarere tvert i mot. Handel står som sagt i fokus, og takket være en sekk kalt "The Magical Sack of Monroke", har du mulighet til å bære usannsynlig mange varer til alle tider. Poenget er for øvrig å reise rundt i spillverdenen mellom byene, kjøpe varer billig et sted, og selge dyrt et annet. Pengene bruker man på å utvikle karakteren, kjøpe nytt utstyr og penere klær, samt få tilgang til nye magiske trylleformler.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden