Etter hvert som grafikken i spill blir mer og mer detaljert, stilles det også høyere krav til hvor naturlig den ser ut. Hus, biler og andre menneskeskapte objekter er relativt enkle å lage for erfarne 3D-artister, men organiske ting som trær kan være vanskeligere - spesielt når det forventes at vi får litt variasjon, og ikke bare de samme trærne om og om igjen.
Her kommer Speedtree inn i bildet. Dette systemet er ansvarlig for de lekre skogene vi har sett på skjermbilder fra blant annet Oblivion og Gothic III, og har også blitt brukt i spill som Project Gotham Racing 3 og Medieval Lords. Nå har norske Funcom fortalt at de bruker Speedtree for å sikre realistiske skoger i Age of Conan.
Pål Hansen, prosjektleder hos Funcom, forteller at integrasjonen av Speedtree var eksepsjonelt lett, men at resultatene var vanvittig realistiske. Age of Conan foregår i en mørk og dyster middelalderaktig fantasiverden hvor den mektige barbaren Conan har blitt konge i Aquilonia. Det hersker imidlertid kaotiske tilstander i landet, og onde vesener lusker rundt i de Speedtree-genererte skogene.
Et av de mer interessante elementene ved Age of Conan er at det er både et enspillerspill og et flerspillerspill. Den historiebaserte enspillerdelen varer i cirka 20 timer, og når du er ferdig med den, får du spille med andre spillere fra hele verden. Spillet skal lanseres i løpet av fjerde kvartal i år.