Anmeldelse

Space Empires V

Ligg unna, råtne romvesenkrek! Verdensrommet er ikke stort nok for oss begge!

1: First page
2: New page

Har du noengang tittet opp på himmelen en stjerneklar natt, og tenkt "jeg skulle ønske jeg kunne eie alt det der"? I så fall er sjansene store for at du liker rombaserte 4X-spill. De fire X-ene står for eXplore (utforsk), eXpand (utvid), eXploit (utnytt) og eXterminate (utrydd), og spillene i sjangeren følger stort sett den samme oppskriften. Du starter med en liten planet, og må utvide riket ditt til å dekke en hel galakse, samtidig som du utvikler nasjonens planeter, driver vitenskapelig forskning og diplomati, og kjemper mot fiender (for å forsvare eller utvide riket ditt).

I dagens marked er det i hovedsak tre franchiser som kjemper om oppmerksomheten i denne sjangeren, nemlig Galactic Civilizations, Sword of the Stars og Space Empires. Hver av dem har sine unike særegenheter – Galactic Civilization minner på mange måter om Sid Meier's Civilization i verdensrommet, Sword of the Stars fokuserer kraftig på krig (og nedprioriterer mye annet), mens Space Empires gir deg nærmest total kontroll over riket ditt, og er detaljfrikenes våte drøm.

Stort og omfattende

Det er vanskelig å vite hvor man skal begynne å beskrive Space Empires V - spillet er så utrolig stort og komplekst, og mulighetene er så vanvittig mange. For entusiaster er det å spille Space Empires V litt som å gå inn i den største godteributikken noensinne, med vegg etter vegg full av smågodt og mangfoldige hyllemetre fulle av søtt, surt og salt. Det å gi en dekkende beskrivelse av spillet innenfor rammene av denne omtalen er dessuten ganske umulig, til det er Space Empires V rett og slett alt for stort.

Spillets basis hviler uansett på de fire X-ene jeg nevnte tidligere. Du begynner i det små, og må gradvis spre riket ditt utover verdensrommet. Nye planeter gir deg mulighet for å samle inn nye ressurser, og jo større inntekt du har, jo større flåte kan du bygge og opprettholde. Samtidig bør du sørge for at teknologien din holder mål, for kvalitet slår ofte kvantitet, spesielt hvis man er smart. Etter hvert som du forsker deg i ulike retninger (og det er mye å velge mellom) får du tilgang på nye og oppgraderte komponenter.

Skipene dine designer du selv, helt fra bunn, og du bestemmer alt fra hvor mange motorer de skal ha til hvor mange lag av panser de skal bruke. Romskipene kommer i mange former og størrelser, og kan spesialiseres som du vil. Avhengig av hva slags oppgaver de skal ha og hva slags våpen de eventuelt skal slåss mot, bør du velge egenskapene deres med omhu. I tillegg til krigsskip kan du lage en haug av spesialiserte skip, som frakteskip, reparasjonsskip, mineleggerskip, og så videre. Dessuten kan du lage ting som satellitter, romstasjoner, droner og bakkeenheter (som du bruker i invasjoner, eller for å forsvare deg mot slike).

Krig og diplomati

Krig er sannsynligvis uunngåelig, men det er også mulig å alliere seg med fremmede riker. Allianser kan være svært komplekse, med en haug ulike klausuler og regler for hvordan de individuelle rikene kan oppføre seg og hvilke plikter de har. Generelt er diplomati et vanvittig omfattende område, og du får omtrent alle de mulighetene du kan tenke deg i forhold til samhandling med andre riker. Spionasje og sabotasje er selvsagt også noe du kan satse på, og også her får du massevis av muligheter.

Spionasje er imidlertid ikke den eneste måten å skaffe seg verdifull informasjon på. Diplomatisystemet gjør det mulig å bytte til seg alt mellom himmel og jord, og bytter du til deg romskip kan du sende dem til nærmeste romskipsverft, og ta dem fra hverandre for å analysere komponentene. Er du i krig med et annet rike, kan du prøve å ta over romskip uten å ødelegge dem, og gjøre det samme. Men selvfølgelig er det mulig å plassere selvutslettelsessystemer på skipene, for å hindre slik sniking. Du kan også plassere avanserte skanningssystemer ombord på skipene dine, slik at du kan finne ut nøyaktig hva slags egenskaper motstandernes skip har, før du faktisk møter dem i kamp.

Før du i det hele tatt begynner å spille, kan du skreddersy rasen din fra bunnen av, og avhengig av hva du velger får den en haug unike fordeler og ulemper i forhold til de andre rasene. En litt interessant sak, som i tidligere spill i serien, er at du må velge hva slags planeter rasen din skal kunne bosette seg på. Det er tre planettyper (steinplaneter, isplaneter og gassgiganter) og en rekke typer atmosfære (metanbasert, hydrogenbasert, og så videre). Velger du isplaneter og oksygenbasert atmosfære, betyr det at du kun kan kolonisere isplaneter, og aller helst planeter med oksygenbasert atmosfære. Dette er selvsagt noe du kan forandre på ved hjelp av avansert teknologi, men slikt ligger sannsynligvis langt inn i fremtiden.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden