Etter at Microsoft avslørte sine planer for kommende Xbox One sist uke, har diskusjonen rundt nettkrav og bruktspillsalg haglet. Selskapet krever blant annet at den nye konsollen regelmessig kobler seg til nettet, og har planer om å kreve en liten slant fra brukspillsalget ved at brukeren må kjøpe en kode for å låse opp spillet.
Ikke overraskende har mange satt seg litt på bakbena over disse kravene, og alles øyne er nå på konsollkonkurrent Sony og om de har lignende planer med kommende PlayStation 4.
En gruppe spillere på nettforumet NeoGAF har valgt å ta saken i egne hender, og benytter nå Twitter for å prøve å nå gjennom til en rekke topper i PlayStation-selskapet Sony.
Har blitt hørt
De engasjerte forumbrukerne har bombardert Sony-toppene med beskjeder om at de ikke ønsker en slik løsning som Microsoft skisserer. For å gjøre opp en samlet front benytter de seg av «hashtaggene» #PS4NoDRM og #PS4UsedGames i sine meldinger.
Flere av Sony-ansatte har gitt tilbakemelding allerede.
– Er overveldet av flommen av beskjeder fra lidenskapelige PlayStation-fans og at de vil snakke med oss direkte. Vit at vi hører dere, kvitrer for eksempel Sony-produsent Nick Accordino, og slenger på et hjerte på slutten av beskjeden.
Han får selskap av Sony-ansatte Scott Rohde, Shahid Kamal Ahmad og John Koller, som alle virker takknemlige for responsen. Ingen av de kan selvfølgelig kommentere direkte på Sonys planer, men oppmerksomhetsbølgen har i det minste blitt hørt. Sony må nå ta en vurdering på om de ønsker å kjøre samme rute som Microsoft eller ikke.
– Ikke gjør som Microsoft
I et åpent brev til Sony forklarer en av de engasjerte forumbrukerne litt mer om bakgrunnen for kampanjen.
– Microsoft har tent en bråtebrann med annonseringen av Xbox One, der konsollen ikke vil la forbrukere låne bort, selge eller bytte spill. Vi tror dette er en gigantisk tabbe, og håper at dere ikke legger dere på samme linje, står det i brevet.
Microsoft selv slet med å dysse ned responsen etter den kontroversielle annonseringen forrige uke. Budskapet fra organisasjonen var tvetydig, og fremdeles er detaljene rundt planene for bruktspill og nettkrav ikke helt åpenbare. Sony har også vært ordknappe når det kommer til detaljer om hvorvidt PlayStation 4 har noen lignende funksjoner.
Vi har også tatt for oss Microsofts forbrukerstrategi i en kommentar, der vi blant annet tar opp om bruktsalgsperring av denne typen og krav om hyppig tilkobling til nett er kundefiendtlig.
Les også: Kommentar om Xbox One og responsen Les også: Avdukingen av Xbox One