Sony ville sikre seg varemerket «Let's Play» – fikk ikke lov

Men avslaget kom ikke av den grunnen du kanskje forventer.

Shutterstock, carmen2011, skjermbilde Dner, Youtube, montasje Gamer.no

I en overraskende vri har Sony Computer Entertainment America prøvd – og mislyktes med – å sikre seg varemerkenavnet «Let's Play».

Det er en NeoGAF-bruker (via Gamasutra) som har snust opp at PlayStation-selskapet sendte inn en søknad til United States Patent and Trademark Office om å få varemerket 31. oktober 2015, og at avslaget kom 29. desember samme år. Justia Trademarks har hele oppføringen på sine sider, om du vil grave litt ned i materien selv.

Usikkert motiv

For om lag et år siden laget jeg denne litt tørre Let's Play-videoen av Darkest Dungeon. Har skjerpet meg nå. Jeg lover! (Video: Gamer.no)

«Let's Play» er – som du kanskje vet – et samlebegrep for videosnutter der videoskaperne spiller et spill, gjerne med et personlig kommentarspor og et webcamera som viser spilleren. På YouTube er videoformen svært populær, og det har for lengst blitt en integrert del av måten vi konsumerer spill på.

Sonys definisjon av begrepet i varemerkesøknaden er ganske lik den vi er vant med.

– Elektronisk overføring og streaming av videospill via globale og lokale datanettverk; streaming av lyd, visuelt og audiovisuelt materiale via globale og lokale datanettverk, er definisjonen ifølge søknaden.

Det er litt vanskelig å se akkurat hva Sony ønsket å gjøre med varemerket, men Gamasutra påpeker at det kan ha vært et forsøk på å sikre at konkurrerende selskap ikke kan bruke begrepet. Det er likevel vanskelig å forestille seg at selskapet ønsker slå ned på de utallige videoskaperne som bruker begrepet flittig.

Avslag

Det blir faktisk litt merkeligere.

Avslaget på søknaden skyldes nemlig ikke at «Let's Play» er et generisk og etablert begrep, slik du kanskje skulle tro. Det er nemlig et annet selskap som eier et lignende varemerke: «LP Let's Play». Avslaget skyldes dermed at de to varemerkene er så like at det kan skape misforståelser.

Sony har nå seks måneder på seg til å argumentere for hvorfor de likevel bør få sikre seg varemerket. Ettersom de ikke har gitt noen kommentar på saken ennå, vet vi ikke hva planene er videre.

Et annet spillselskap har gjort kontroversielle YouTube-valg.
Nintendo vil dele YouTube-inntekter med «let's play»-skaperne »

Siste fra forsiden