PlayStation 4

Sony skal ha forbedret lastetidene kraftig i egne spill på PlayStation 4

Kan skyldes at de forbereder seg på bakoverkompatibilitet på PlayStation 5.

The Last of Us Remastered er blant spillene som har fått en kraftig reduksjon i lastetider.
Sony
Vis mer

Blant andre nettstedet VGC rapporterer nå at Sony skal ha redusert lastetidene til flere av sine egne spill – mest sannsynlig som forberedelse til bakoverkompatibiliteten til den kommende PlayStation 5-konsollen.

I flere videoer dokumenteres det at lastetidene til førstepartstitler som The Last of Us Remastered og Until Dawn har blitt vesentlig kortere etter oppdateringer som Sony har sluppet til spillene. I sistnevnte spill er lastetiden nesten helt borte.

Andre førstepartstitler som God of War og flere andre skal også har fått redusert lastetidene kraftig i oppdateringer den siste tiden.

PlayStation 5 er rett rundt hjørnet, og nå ser det ut til at forberedelsene også har konsekvenser for eksisterende PlayStation 4-spill.
Sony
Vis mer

Kan være ny komprimering

Det spekuleres i om reduksjonen kommer som en konsekvens av et nytt komprimeringssystem som Sony har introdusert som ledd å i gjøre spillene klare for PlayStation 5 – og som altså også ser ut til å ha hatt en effekt på dagens konsoll.

Flere av oppdateringsfilene skal inneholde referanser til PlayStation 5, uten at dette er oppgitt i selve beskrivelsen av oppdateringene.

Som VGC peker på har noen spekulert i om teknologien som brukes i oppdateringene allerede har blitt brukt i spillet Ghost of Tsushima – et spill som Sony allerede har bekreftet får vesentlig raskere lastetider på PlayStation 5.

Sony har tidligere opplyst at 99 prosent av de over 4000 spillene som er lansert for PlayStation 4 vil fungere på PlayStation 5. De gamle spillene kan kjøpes og lastes ned direkte via PlayStation Store, og har du PlayStation 5-versjonen med diskdrev kan du bare sette inn spilldisken i maskinen.

PlayStation 5 lanseres den 19. november.

Les også: Dette er PlayStation 4-spillene som ikke fungerer på PlayStation 5 »

Ledige stillinger
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Civilix
4 år siden

Men hva går det ut over? Hvis det var slik at de kunne kuttet lastetidene uten tap hadde de jo gjort det for lenge siden.

Det mest logiske er vel å ha kuttet forhåndsinnlasting av innhold men heller ha det streamet når man spiller, som ikke vil være noe problem på PS5 men på PS4 burde det da føre til en del pop-in.

Iki
4 år siden
Civilix skrev (32 minutter siden):

Men hva går det ut over? Hvis det var slik at de kunne kuttet lastetidene uten tap hadde de jo gjort det for lenge siden.

Ps5 var vel ikke på markedet for lenge siden, så ser ikke hvordan de skulle klart å kjøre ps4 spill på den tidligere.

Gringorilla
4 år siden
Iki skrev (2 timer siden):

Ps5 var vel ikke på markedet for lenge siden, så ser ikke hvordan de skulle klart å kjøre ps4 spill på den tidligere.

Les artikkelen igjen (og gjerne kildene). Her handler det om at spillene har fått kortere lastetider på PS4 også.

 

Civilix skrev (3 timer siden):

Men hva går det ut over? Hvis det var slik at de kunne kuttet lastetidene uten tap hadde de jo gjort det for lenge siden.

Det mest logiske er vel å ha kuttet forhåndsinnlasting av innhold men heller ha det streamet når man spiller, som ikke vil være noe problem på PS5 men på PS4 burde det da føre til en del pop-in.

Nei, det streames ikke noe. Det kan rett og slett bare tenkes at de har lært noe om komprimering mens de har optimalisert dette for PS5. Eller at firmware på PS4 er blitt bedre siden spillet ble laget. Mye som kan være grunnen, og det trenger ikke gå på bekostning av noe.

dbass
4 år siden

1. Det jobber antakeligvis mange programmerere med R&D hos Sony sin PS-avdeling.

2. Det er ikke alltid at enhver kodelinje er åpenbar.

3. If it ain't broken, don't fix it

Det er muligens at noen skrev en kodesnutt sommeren 2013, og måtte skynde seg for å bli ferdig før han eller hun skulle ta ferie, og tok noen snarveier. Fordi koden har fungert, så er det kanskje ingen som har satt seg ned og lest hva koden faktisk gjør, og sjekket opp dette med tilhengende kodelinjer.

Iki
4 år siden
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Les artikkelen igjen (og gjerne kildene). Her handler det om at spillene har fått kortere lastetider på PS4 også.

"som forberedelse til bakoverkompatibiliteten til den kommende PlayStation 5-konsollen."

Har lest den.

Siste fra forsiden