Sony la ikke fingrene mellom da de snakket med utviklere under en presentasjon på Game Developers Conference onsdag. Dette melder Polygon.
– Jeg vet jeg kommer til å bli tatt på dette, men det er ingen unnskyldninger for å ikke klare bildefrekvensen. Du kan ikke gå under 60 bilder i sekundet. Punktum. Aldri. Jeg kan ikke understreke dette nok.
– Dersom du lever inn et spill til oss, og spillet får ned til 30, 35 eller 51, kommer vi mest sannsynlig til å avvise det, fortalte sjefsingeniør Chris Norden til konferansesalen.
Å ha en stabil bildefrekvens er betydelig viktigere i VR-briller, nettopp fordi at hakking og tydelig fall vil være ukomfortabelt for den som har stappet trynet så tett inntil skjermen. Det er fort gjort å både bryte illusjonen, og i verste fall kan det føre til kvalme og svimmelhet.
Sony vil hjelpe utviklerne
Sony påpeker at de vil hjelpe utviklere på veien. Da vil de se etter problemområder som kan hindre spillet fra å komme seg gjennom godkjennelsesprosessen, blant annet slikt som kan føre til kvalme eller steder der bildefrekvensen kan falle.
– Vi kommer ikke til å kreve dette, men vi anbefaler på det sterkeste at alle som leverer et PlayStation VR-spill drar nytte av dette, sier Norden.
PlayStation VR lanseres i oktober i år. Brillene har en 5,7-tommers OLED-skjerm med Full-HD-oppløsning på 980x1080 piksler per øye. Bildeoppdateringsfrekvensen kan være både på opp til 120 bilder i sekundet. Brillene vil koste om lag 3700 kroner her til lands, men krever at du eier et PlayStation Camera fra før av.