Før vi angriper PSP-en nærmere, er det viktig å huske at informasjonen vi foreløpig sitter på ble publisert på E3 for en dag eller to siden. Enheten har ikke kommet i produksjon enda og endringer kan naturligvis inntreffe. Vi antar imidlertid at ingen større endringer kommer til å forekomme, ettersom utviklere som allerede jobber mot systemet er avhengig av at visse nøkkelelementer blir beholdt.
Hovedprosessor på lik linje med PS2
Den første overraskelsen i forhold til PSP sine kvaliteter, er klokkefrekvensen på hovedprosessoren. 333MHz er i samme område som det vi finner sittende i PlayStation 2 og burde være godt med kraft til en håndholdt enhet. En PlayStation 2 har imidlertid langt flere underprosessorer og hjelpeenheter enn det PSP kan skilte med. Tidligere rykter gikk på at også PSP-en skulle ha en ekstra prosessor bare til "ekstra arbeid", men dette er borte fra spesifikasjonen som Sony nå har sluppet.
Lagringsmedier er et annet område hvor PSP-en ser ut til å kunne imponere de fleste. Ved å støtte både sitt eget, properitære format (UMD) og mulighet til å benytte Sonys egen "Memory Stick PRO Duo" som lagringsmedium, er mulighetene for variasjon gode. Etter all sannsynlighet vil minnebrikken ha samme funksjon som minnekort på dagens konsoller, der fordelen er at "Memory Stick" allerede er en godt innarbeidet standard som det finnes mye utstyr for. Enheten støtter også tilkobling via både trådløst nettverk (standard 802.11b Wi-Fi) og USB 2.0. I tillegg er det også nevnt muligheter for å kunne overføre data infrarødt, på lik linje som det Palm og mobiltelefoner har støtte for i dag.
Tradisjonell styring
Styringsmekanismene ligger veldig tett opptil det vi allerede er vant med fra PlayStation 1 og 2. Fire knapper til høyre tommel på helt identisk måte som tidligere, en analog stikke og en digital stikke. Skulderknappene har blitt halvert, men man har fortsatt klart å få med seg to - en på hver side. I tillegg har man tre spesialknapper med titlene "Home", "Select" og "Start". De fleste burde klare å gjette seg til bruksområdet for disse knappene selv. Størrelsen på konsollen er oppgitt til 170mm x 74mm x 23mm, noe som i praksis tilsier at den er et par cm større enn Game Boy Advance og GP32. Vekt er oppgitt til 260 gram inkludert batteri, mens GP32 og GBA figurerer med henholdsvis 163 og 138 gram (ikke inkluderert batteri).
På lik linje som Game Boy Advance SP, har PSP et eget, innebygd batteri som kan lades opp ved å benytte en egen ladekabel. Dette gir muligheter for å kunne plassere batteriet langt mer fleksibelt i forhold til resten av enheten, og fjerner løse deler. Du har også mulighet til å utvide spilletiden ved å koble til et eksternt batteri, slik at du kan fylle sekken med strøm før du setter avgårde på en lengre tur. Vi har foreløpig ingen detaljer om strømforbruket til enheten, men med tanke på innmaten kan det virke som det blir vanskelig å lande på samme nivå som det vi er vant med fra Nintendo.
Diskbasert lagring
I mediebeskrivelsen for deres eget, properitære format, UMD, beskrives det to bruksområder i tillegg til vanlige PSP-spill. Med både MPEG4-basert video (DivX, XviD, senere versjoner av WMV og enkelte QuickTime-baserte format) og flere lydformat, kan det vitne om at mulighetene for å benytte enheten både som musikkmaskin og en bærbar videoressurs er overhengende. En UMD-plate kan lagre opptil 1.8 GB med data, tilsvarende i underkant av tre CD-plater. MPEG4-kompresjon tilsier at dette burde gå enkelt å få inn på en ensom plate, uten at kvalitetstapet blir et stort problem. Det er tross alt en håndholdt maskin med begrenset oppløsning vi snakker om.