PlayStation 4- CMOS

Sony har fikset batterifeilen i PlayStation 4 – man mister ikke lenger tilgangen på spill når batteriet dør

CMOS-problemet er løst!

CMOS-batterifeilen er fikset.
Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 / Audun Rodem, Gamer.no / montasje Gamer.no

I vår dukket det opp bekymringsmeldinger om PlayStation 4 og konsollens interne CMOS-batteri. Batteriet vedlikeholder en intern klokke i konsollen, som konsollen sjekker opp mot andre systemer.

For eksempel brukes denne verifiseringen av klokken til å sjekke om man eier spill, og nekter deg å starte spillet om alt ikke stemmer. Det kunne i praksis bety at man ikke fikk startet både digitale og fysiske spill man selv eier, når batteriet en gang i fremtiden dør.

I bunn og grunn ville problemet la seg løse så lenge serverne til PlayStation 4 var oppe – batteriet synkroniseres nemlig dersom man kobler seg til serverne via nettet. Frykten handlet mer om hva som skjer i fremtiden. Hvis et batteri dør, må det byttes ut, og dersom dersom Sony en gang bestemmer seg for å avvikle nettsystemene til PlayStation 4, får man ikke synkronisert dataene med det nye batteriet.

Nå er problemet uansett løst. I den nyeste konsolloppdateringen (v. 9.0) har Sony valgt å fikse problemet, selv om de ikke selv nevner det i sine oppdateringslogger. Det er Digital Foundry som har verifisert at det faktisk er tilfelle, etter at blant annet Destruction Games meldte om det samme på Twitter tidligere denne uken.

Dermed har ett av de større problemene for fremtidens retrospillfolk endelig blitt avverget.

LES OGSÅ: Neste God of War og Gran Turismo 7 kommer også til PlayStation 4 »

Siste fra forsiden