Spillåret 2010 var preget av flere store blockbustere, men det var likevel én liten indie-tittel som stakk av med flere av de gjeveste prisene. Limbo fikk mye oppmerksomhets for sin stemningsfulle, ekspresjonistiske og dystre estetikk og sine enkle, men effektive plattformgåter.
Tittelen var det første året kun å finne på Xbox 360 etter en salgskraftig lansering under den årlige Summer of Arcade-promoteringen i 2010, noe Microsoft helt sikkert var godt fornøyde med.
Men Limbo kunne ha vært en Sony-eksklusiv tittel. Under et panel i forbindelse med Develop Conference i Brighton bekreftet Sony-produsenten Pete Smith at selskapet var i samtaler med danskene i Playdead om å få Limbo lansert eksklusivt på PlayStation Network. Det hele skal angivelig ha gått i vasken etter at Sony insisterte på å få rettighetene på merkenavnet. Dette melder Edge.
Microsoft snappet så opp tittelen, som presterte å selge 300 000 kopier den første måneden etter lansering.
– Alt vi ønsker er sikkerhet
Uttalelsen kom i sammenheng med et diskusjonspanel under konferansen der Smith snakket om hva man bør og ikke bør gjøre når man ønsker å inngå en publiseringsavtale med utgivere.
Smith fortalte tidligere at slike rettighetsforespørsler ofte bunner ut i et ønske om sikkerhet:
– Noen ganger trenger vi bare sikkerhet, slik at man ikke lager et spill, gjør det ferdig, for så å gå til en av våre rivaler med prosjektet. Med litt sunt folkevett kan man komme til en felles enighet, fortalte Smith.
Nytt prosjekt på vei
Danskene i Playdead jobber for tiden med en slags spirituell oppfølger til Limbo. Fremdeles skal vi bryne oss på en gåteplattform på et todimensjonalt plan, men denne gangen vil fargepalletten bestå av litt flere nyanser enn svart, grått og hvitt.
Det hele kommer til å dreie seg om en gutts kamp mot onde krefter som ved hjelp av tvilsomme eksperimenter på menneskekroppen prøver å ta over verden. Spillet skal etter planen komme til PlayStation 3, Xbox 360, PC og Mac, men noen dato er ikke kjent.
Les også: Nye detaljer om Limbo-studioets neste spill Les også: Anmeldelse: Limbo