Brukergrensesnittet på PS3 minner litt om det vi finner på PSP, og kommer med en rekke interessante menyer. Først har vi en profilmeny, hvor brukerne kan opprette egne profiler slik som på Xbox 360. Deretter har vi en meny hvor du endre på systeminnstillingene og laste ned oppdateringer til konsollen (slik som på PSP).
Fotomenyen er kanskje mer interessant. Her kan du for eksempel se på feriebildene dine, og takket være konsollens kraftige prosessor får vi massevis av muligheter til å presentere disse på fancy måter. Vi får også en musikkmeny, og som på Xbox 360 får vi innebygd visualiseringsprogram. Den neste menyen gir oss mulighet til å spille filmer, slik som blu-ray-disker og videoer lagret på selve konsollen.
Spillmenyen er stedet der vi går for å starte spill, men her får vi også mulighet til å holde orden på de lagrede spillene våre (litt som på PS2) og laste ned spillinnhold og nye spill fra PlayStation Network.
Den neste menyen er vennemenyen, hvor vi kan se om vennene våre er på nett, og sende dem beskjeder (enten ved hjelp av et tastatur på skjermen, eller et USB-tastatur tilkoblet konsollen). Vi kan også chatte med dem, ved hjelp av mikrofon og/eller kamera.
Den siste menyen gir oss en nettleser med alle de funksjonene vi forventer. Den støtter flash, og kan vise flere vinduer på en gang. Mye av dette ble demonstrert allerede på E3, så helt nytt er det ikke, men det er betryggende å se at ting faller på plass i forkant av PS3-lanseringen.
Phil Harrison fra Sony har også bekreftet overfor nettstedet Wired at PS3 kommer til å bli sonefri, i alle fall hva spill angår. De har også snakket med Ken Kutaragi, som forteller at det ikke vil være fysiske restriksjoner på nedlastbart innhold til PS3. Det ser med andre ord ut til at PS3 kan by på mye moro for de som liker å importere spill.
Til slutt kan vi fortelle at Sega har kommet med en kort pressemelding hvor de sier at de ikke formelt kan bekrefte at de vil tilby Mega Drive-spill over PlayStation Network, slik tidligere kommentarer fra Ken Kutaragi tydet på. Det kan virke som det var problemer med direkteoversettelsen på Tokyo Game Show som er skyld i denne misforståelsen, og at Kutaragi snakket om fremtidige muligheter og ikke konkrete planer.