Spillhelten Sonic ble opprinnelig skapt for å ta opp konkurransen med Nintendos Mario, noe det blå piggsvinet lyktes svært godt med. Sonic var røffere og tøffere enn sin italienske motstander, noe som passet perfekt i en tid da tenåringer som hadde vokst opp med Mario og de nusselige vennene hans følte Nintendos helter begynte å bli litt barnslige. Dermed klarte Sega å knekke Nintendos totale dominans over konsollmarkedet for første gang etter at Nintendo Entertainment System ble introdusert på midten av åttitallet.
Mye tid har gått siden Sonic ble skapt, og spillhelten som tidligere var midt i rampelyset har nå beveget seg ut i periferien. Nå ønsker imidlertid Sega å gjenintrodusere flaggskipfranchisen sin, og sent i går ettermiddag kunngjorde de Sonic the Hedgehog til PS3 og Xbox 360 (passende nok, med tanke på Sonics historie, har det for øyeblikket ikke blitt kunngjort noen versjon til Nintendo Revolution). Dette spillet skal forsøke å gjenskape det som gjorde serien populær i utgangspunktet, men denne gangen skreddersydd for den neste konsollgenerasjonen.
Spillets utvikling ledes av Yuji Naka, som var en av personene bak det opprinnelige Sonic-spillet fra 1991. Han hevder at Sonic the Hedgehog vil skape den mest intense følelsen av fart i et videospill noensinne, og lover en nyskapende kombinasjon av kunst, fysikk og spilldesign. Utviklernes visjon skal kun være mulig å gjennomføre ved hjelp av den ekstra kraften de nye systemene tilbyr. Sega of America forteller at de er sikre på at Sonic nok en gang vil heve nivået for actionspill, når Sonic the Hedgehog lanseres i 2006.